google optimointi, seo, H&V, harkonsalo&vesa, digitoimisto
Mikko Sillanpää
26.3.2024

Verkkonäkyvyys on yrityksen tärkein markkinointikeino

Kaikenlaista hypeä on rakennettu verkkonäkyvyyden ympärille viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana. Toisinaan väite on ollut, että ilman nettisivuja yritys ei ole olemassa, toisinaan että ilman sitä tai tuota somekanavaa yritys ei voi tehdä liiketoimintaa, tai että ilman Google-näkyvyyttä yritys ei tavoita asiakkaitaan. Monesti näissä on totta toinen puoli. Verkkonäkyvyyden perushaaste kuitenkin on, että kanavia ja mahdollisuuksia on enemmän kuin yksikään yritys pystyy käsittelemään. Miten tästä dilemmasta saa otteen?

Tärkeintä on ottaa lähtökohdaksi priorisointi: kun kaikkialla ei voi tehdä kaikkea, täytyy valita ne kanavat, joissa ollaan läsnä, ja tehdä realistinen suunnitelma keinoista. Kanavien valinta täytyy tehdä kohdeyleisön mukaan, ei esimerkiksi omien mieltymysten pohjalta. Voit lukea lisää vinkkejä blogistamme verkkonäkyvyyden perusteista.

Entäpä uusimmat hypetykset, kuten tekoäly? Se on tärkeä uusi työväline, ja tuo uudenlaisia mahdollisuuksia työskennellä esimerkiksi sisällön parissa. Kuitenkin tosiasia on, että sen käyttö sisällöntuotannossa vaatii osaamista. Aivan samoin kuin esimerkiksi kuvien käsittely Photoshopissa on mahdollista kenelle hyvänsä, tarvitaan kuitenkin harjoittelua ja osaamista sen käytössä, jotta lopputulokset ovat julkaisukelpoisia laajemmin. Ammattilaisen näkemys tämän hetken tekoälytyökaluista löytyy myös blogistamme.

Itse asiassa, suurimmalle osalle yrityksistä on parasta keskittyä ensin perusasioihin, rakentaa perusta kuntoon. Esimerkiksi Google-optimoinnin peruslähtökohdat kannattaa laittaa kuntoon ensimmäisenä (lisätietoja tästä blogistamme), ja sitten edetä sosiaalisen median näkyvyyden rakentamiseen (lisätietoja blogissamme) ja Google-mainontaan, jolla ostetaan näkyvyyttä Googlessa orgaanisen näkyvyyden lisäksi (lisätietoja blogissamme). Kun tämän polun vaiheet käy läpi, saadaan verkkonäkyvyyttä kehitettyä harppaus eteenpäin ja pidettyä sitä yllä suunnitelmallisesti myös jatkossa.

Eli: huomio perusasioihin, tekemisen pohja kuntoon, ja siitä se lähtee! Asiantuntijamme keskustelevat mielellään lisää kanssasi, kuinka yrityksesi ja brändisi verkkonäkyvyyttä kehitetään, ota yhteyttä!

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...