verkkonäkyvyys, hakukoneoptimointi, digitoimisto
Mikko Sillanpää
3.11.2023

Verkkonäkyvyys, hakukoneoptimointi… mistä on kyse?

Verkkonäkyvyydessä nettisivut ovat tavallisesti tärkein optimoinnin kohde, vaikka verkkonäkyvyyttä on myös somekanavien näkyvyys. Paljon puhutaan hakukoneoptimoinnista, Google-näkyvyydestä, hakusanoista, luonnollisesta ja maksetusta näkyvyydestä… teknisiä termejä riittää, mutta mikä on jutun pihvi yrityksen liiketoiminnalle? Mitä yrityspäättäjän tulisi tietää aiheesta?

Ensimmäinen lähtökohta on, että yrityspäättäjän ei tarvitse olla asiantuntija tässäkään yksityiskohdassa voidakseen johtaa yrityksen markkinointia. Useimmiten on ajanhukkaa yrittää oppia, ja ennen kaikkea pysyä jatkuvasti ajan tasalla, kaikesta aiheeseen liittyvästä. Asiantuntijat ovat sitä varten. Mitkä ovat olennaiset lähtökohdat, jotta yrityksen onlinenäkyvyyttä voi johtaa?

1. Verkkonäkyvyyden fokus

Mitä varten yrityksen nettisivut ovat olemassa? Tästä yksinkertaisesta kysymyksestä kannattaa lähteä liikkeelle. Ovatko sivut online-esite palveluista, verkkokauppa, tietopankki olemassa oleville asiakkaille, showroom erilaisista mahdollisuuksista, vai mikä? On todennäköisesti mahdotonta tehdä sivusto, joka palvelee yhtä hyvin eri rooleissa, joten pitää valita fokus sivustolle.

2. Prosessi

Jotta fokus olisi kaupallisesti mielekäs, pitää miettiä myös koko prosessia, asiakkaan matkaa ennen kauppaa. Missä vaiheessa ja miksi nettisivuille tullaan ostopolun aikana? Ovatko nettisivut todellakin ensimmäinen kontaktipiste asiakkaan matkalla, vai tullaanko sinne Google-haun, sosiaalisen median postauksen, suorakirjeen tai myyntitapaamisen jälkeen? Jos nettisivuille tullaan pääosin esimerkiksi myyntitapaamisen jälkeen, on niiden rooli vahvistaa positiivista mielikuvaa, luoda uskoa siihen, että tältä yritykseltä uskaltaa ostaa. Jos nettisivuille puolestaan tullaan yleisen Google-haun kautta, täytyy ensin perustella tuotteen tai palvelun osuvuus asiakkaan tarpeeseen ennen kuin voidaan vakuuttaa myyvän yrityksen hyvyydestä. Monesti esimerkiksi Google-mainonnan panostukset valuvat hukkaan, kun asiakas hakee tuotetiedot, ja etsii sitten halvemman kilpailijan, tällöin yritetään hypätä askel edelle asiakkaan valmiutta.

3. Sisällön suunnittelu

Kun tiedetään, mikä on asiakkaan polku, ja nettisivujen rooli siinä, voidaan miettiä sisältöä ja optimointia. Sisällön tulee toimia yksittäisissä kohtaamisissa halutun kaupallisen lopputuloksen synnyttämiseksi, ja toisaalta sen tulee olla hakukoneita varten optimoitua. Yleisimpiä virheitä on keskittyä kuvailemaan oman palvelun ominaispiirteitä eikä sen tuomia asiakashyötyjä. Esimerkiksi räätälöity kokonaispalvelu avaimet käteen -periaatteella ei ole asiakashyöty, vaan kuvaus siitä, miten yritys toimii. Sen sijaan edullisempi palvelu nopeammin ja vähemmällä vaivalla ovat asiakashyötyjä, jotka seuraavat kuvatusta kokonaispalvelusta. Asiakashyödyt kannattaa pitää hyvin maanläheisinä ja konkreettisina asioina, jotka näkyvät asiakkaan arkipäivässä.

4. Hakusanat, hakukoneoptimointi

Yleisiä virheitä hakusanojen kanssa on oletus, että ostaja olisi jotenkin valveutunut hakemaan tiettyä erikoistermiä. Loppuasiakas ei osaa hakea siirrettäväleukaista kiintoavainta, vaan hän hakee jakoavainta. Hakusanoissa pitää puhua samaa kieltä ostavan kohderyhmän kanssa. Ja tässä kohtaa hyväksyttävä selitys ei ole “Muttakun tätä termiä yleensä käytetään väärin, oikeasti pitäisi sanoa…” sillä asia ei muutu miksikään: jos suurin osa potentiaalisia asiakkaitasi ei tunne oikeaa terminologiaa, joudut mukautumaan heidän maailmaansa hakukoneoptimoinnissa. Tämä vaikuttaa myös näkyvään sisältöön, sillä hakusanojen tulee toistua siinä. Asiantuntijat auttavat yritystä suunnittelemaan nettisivuston fokuksen, muotoilemaan asiakasprosessin ja tekemään sisällön näiden mukaan, mutta yrityksellä itsellään tulisi olla tiukasti näpeissään ymmärrys ostavasta asiakaskunnasta, ja osa tätä ymmärrystä ovat tärkeimmät hakusanat. Asiaa voidaan myös tutkia, mutta lähtökohdan täytyy olla yrityksen omassa ymmärryksessä asiakkaistaan, siksi tämän kohdan tulisi olla kaikkein tärkein yrityksen omalla listalla. Asiantuntijat voivat täydentää esimerkiksi kilpailuvertailun avulla hakusanalistaa, ja löytää uusia näkökulmia.

5. Maailma ei ole valmis tänäänkään

Johtaminen ei kohdistu yhteen pysähtyneeseen hetkeen, vaan se on jatkumo ajassa. Kun nettisivusto on saatu kerran valmiiksi ei asiakaskunnan kehitys pääty yhtään sen enempää kuin netin hakukoneiden algoritmien kehityskään. Vuositasolla tulisi tarkastella oman sivuston sijoittumista hakukonetuloksissa, vertailla kilpailijoihin sekä etsiä uusia trendejä asiakkaiden arvostuksissa, tarpeissa ja käyttäytymisessä. Jos kehitystä ei tehdä suunnitelmallisesti, se todennäköisesti jää tekemättä “katsotaan tätä sitten ensi viikolla / kuussa / kvartaalissa…” Johtamisen kannalta yrityksen sisällä täytyy löytyä ryhtiä tehdä päätös, että vähintään kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ja tehdään sen pohjalta päätöksiä onlinemarkkinoinnin kehittämiseksi. Käytännön analytiikan työn voi hyvin ulkoistaa, mutta päätöksentekoa ei voi.

Tämän listan puitteissa on helppo johtaa yrityksen verkkonäkyvyyden kehittämistä, mitään erityistä teknistä taitoa tai yksityiskohtaa ei tarvitse osata – koodareita on maailma väärällään. Sen sijaan täytyy tuntea omat asiakkaat ja ymmärtää näiden toimintaa. Aivan samoin sisällöntuotannon johtamiseen ei tarvita omia kirjallisia tai visuaalisia lahjoja, vaan käsitys markkinoinnin prosessista ja asiakkaista.

Autamme yrityksiä toteuttamaan liiketoiminnan tavoitteet markkinoinnin keinoin. Sparraamme yrityspäättäjiä strategisen tason suunnittelussa, autamme tekemään vuosisuunnitelmat ja toteutamme ne. Ota yhteyttä, ja jutellaan lisää.

H&V Digi on tarpeesi mukaan koottava palvelukokonaisuus onlineviestinnän ja –markkinoinnin palveluita. Otamme vastuun digitaalisesta markkinointiviestinnästäsi tai voit ottaa palveluvalikoimastamme käyttöön vain tarvitsemasi osat. H&V Digi -palveluumme kuuluu niin tutkimus, strateginen suunnittelu, jatkuva sisällöntuotanto kuin analytiikka.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...