kriisiviestintä, viestintätoimisto, H&V, harkonsalo&vesa
Mikko Sillanpää
2.10.2023

Jokainen yritys kohtaa taipaleensa aikana tarpeen kriisiviestinnälle

Kriisiviestintävalmiuksia ei kannata jättää toisten yritysten etuoikeudeksi. Pienikin yritys kohtaa toimintansa aikana kriisin, todennäköisesti useampiakin, jotka vaativat kykyä viestiä oikein sidosryhmien kanssa. Kriisi ei välttämättä ole aina suuri, mutta hoitamattoman kriisin vaikutukset ovat aina suuria. Tässä blogissa tarkastellaan muutamaa käytännön vinkkiä, joiden avulla jokainen yritys voi parantaa kriisiviestinnän valmiuksiaan.

Kriisiviestinnän ytimessä on suunnitelma. Tämä ei tarkoita monimutkaista yksityiskohtaista suunnitelmaa kaikkien mahdollisten kriisitilanteiden mikrojohtamiseen, vaan pikemminkin yksinkertaista toimintaohjetta, jota jokaisen organisaation jäsenen on helppo noudattaa. Oman tiimin ennakoitava (=suunnitelman mukainen) toiminta onkin yksi merkittävimmistä keinoista saada liiketoiminnan kriisitilanne haltuun. 

Tämän harjoituksen voi jokainen johtoryhmä tehdä milloin tahansa: kirjatkaa ylös todennäköisimmät kriisin aiheuttajat (esimerkiksi: tulipalo, turvallisuustilanne, viallinen tuote, tuotantolinjan häiriö…), ja niihin liittyvät keskeiset toimenpiteet.

Kriisiviestintätiimi on toinen kulmakivi. Kenellä on valtuus puhua yrityksen nimissä kriisitilanteessa? Mitkä sidosryhmät tulee pitää ajan tasalla (esim. oma henkilöstö, avainasiakkaat, tavarantoimittajat, kunnan virkamiehet…)? Kenelle puhelut yhdistetään? Kun on määritetty kriisiviestinnän tiimi ja sen tehtävät, ei kriisin sattuessa tarvitse arpoa kuka tekee mitä.

Jo pelkästään näiden perusasioiden päättäminen ja johtoryhmän sisällä harjoittelu nostaa yrityksen kriisiviestinnän valmiuksia merkittävästi.

Ammattilainen apuun suunnittelussa?

Olemme kokeneita kriisiviestinnän valmentajia ja suunnittelijoita. Kriisiviestinnän valmennuksen pakettiimme kuuluu kriisiviestintäsuunnitelman laadinta ja kriisitilanteiden harjoitus yrityksen avainhenkilöille. Käymme valmennuksessa myös läpi, miten sosiaalisen median ja perinteisen median kanssa toimitaan kriisitilanteissa. Olemme saaneet paljon kiitosta asiakkailtamme käytännönläheisestä ja selkeästä valmennuksesta ja ohjeistuksista.

Ota meihin yhteyttä, niin mietitään yhdessä, kuinka teidän yrityksen kriisiviestintävalmiuksia voidaan parantaa!

Voiko kriisiviestintään varautua vakuutuksella?

Kyllä voi. Me emme ole vakuutusten asiantuntijoita, mutta esimerkiksi vakuutusmeklari Soderberg & Partners osaa auttaa valitsemaan oikeanlaisen vakuutussuojan kriisiviestintää varten. Näin kriisitilanteessa ei tarvitse epäröidä ottaa ammattilainen auttamaan viestinnässä. Söderberg & Partners -johdon vastuuvakuutuksesta voit kysyä lisätietoja täältä.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...