- Tietoja
- Kirjoittanut Elsa Piikki
Konsultti vai kielipoliisi?

Kun ajattelemme, puhumme ja kirjoitamme, viestimme. Viestimme syntyvät ensin ajatuksissamme, jonka jälkeen ne jäsentyvät äänteiksi, sanoiksi, lauseiksi ja vaikka tällaiseksi blogitekstiksi. Kaiken tämän ytimessä on kieli.
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori
Highway to Sell – Tunnettuus on kiihdytyskaista myynnin edistämiseen

Kuinka moni alkoi mielessään hyräilemään otsikon luettuaan legendaarista AC/DC:n kappaletta. Uskallan väittää, että melko moni. Vastaavasti punaiset kengänpohjat vievät yleisesti ajatukset luksuskenkiin ja esimerkiksi suklaasta puhuttaessa ainakin suuren osan suomalaisista ajatukset kulkeutuvat tietyn brändin makumaailmaan. Kaikki nämä ovat esimerkkejä siitä, mitä tunnettuudella parhaimmillaan saadaan aikaan – mielen päällä pysyminen.
- Tietoja
- Kirjoittanut Elsa Piikki
Sisältötehdas-valmennus kirjoittajan apupyörinä ja sisältöstrategia kypäränä

Kevään koittaessa on tullut jälleen aika kaivaa polkupyörät varastoista ja kurvata hiekasta puhdistetuille kaduille. Talven jälkeen satulaan nouseminen voi tuntua jännittävältä, ja turvallisen ajon takaamiseksi onkin tärkeää muistaa huoltaa sekä polkupyörä että turvavarusteet. Pyörän huollon yhteydessä voi pohtia, olisiko aika huoltaa myös yrityksen sisältöstrategia ja sosiaalisen median sisältösuunnitelma.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
FreeStyler-matka jatkuu…

On kulunut muutama kuukausi (ajattoman) FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -bisneskirjan julkaisusta. Ensimmäinen, reilu 2 vuoden sisällöllinen sekä tuotannollinen ponnistus on tehty: myyntikanavat aktivoitu ja ensimmäisen vaiheen promootio (mm. yli 20 BNI online -myyntikokousta läpi Suomen) suoritettu. Tästä on hyvä jatkaa, sillä erilaisten promootioiden tekeminen kirjan ympärillä tulee luonnollisesti jatkumaan vielä pitkään.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Podcastilla tarinaa ja tietoa maailmalle?

Monille ihmisäänen kuunteleminen on tehokkain tapa vastaanottaa tietoa. Podcast on hyvin tehokas brändimarkkinoinnin työkalu. Podcast on hyvä tapa rakentaa henkilöbrändiä, jakaa tietoa, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä luoda laadukas työnantaja-, yhteistyökumppani- ja asiantuntijamielikuva. Podcast on tehokas tapa ilmaista itseään ja puhua itselleen tärkeästä aiheesta, se myös mahdollistaa syvällisemmän asian käsittelyn.
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori
Tiedätkö sinä yrityksesi maineen tilan pintaa syvemmältä?

Yrityksen maineesta ja sen merkityksestä puhutaan paljon. Kuinka se on merkittävässä roolissa yrityksen menestyksen kannalta ja vaikuttaa kaikkeen rekrytoinnista lähtien. Maineen rakentamiseen kuluu aikaa ja suurella työllä ja tavoitteellisella tekemisellä saavutetun maineen voi menettää yhdessä hetkessä, jos yritys kohtaa merkittävän kriisin.
Huomattavasti vähemmän puhutaan siitä, mistä yrityksen maineen tilan voi oikeastaan edes tietää. Vai voiko sitä? Paljon melua tyhjästä? Onko maine sittenkin vain abstrakti käsite, josta on mahdotonta saada tolkkua?
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Digitaalinen sisältö markkinointiviestinnän selkärankana

Yrityksen verkkopresenssi on hyvin keskeinen osa yrityksen brändiä. Verkkopresenssillä tarkoitetaan yrityksen tai henkilön aktiivista läsnäoloa verkossa. Käytännössä on kyse kuvasta, joka muodostetaan organisaatiosta digitaalisten sisältöjen perusteella, esim. verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöistä. Hyvällä verkkopresenssillä lisätään niin tunnettuutta, löydettävyyttä kuin asiakasuskollisuutta. Millainen kuva yrityksestäsi tulee digitaalisten sisältöjen perusteella?
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori
Ethän heitä sisältöjäsi hukkaan?

Kuvitellaan tilanne, että yrityksesi on alkanut panostaa merkittävästi verkkosivuihin. Verkkosivut uudistetaan, niiden ilme on raikas ja herättää mielenkiintoa. Sivuille on myös tuotettu sisältöä yrityksen asiakaskuntaa ajatellen – yrityksen historiaa, blogitekstejä ajankohtaisista aiheista, uutisia ja asiakascaseja. Kaikki on verkkosivuilla niin kuin pitääkin, mutta sitten homma jätetään siihen. Lopulta vain harva potentiaalinen asiakas löytää sisältöjen pariin.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Laadukas viestintästrategia on yrityksen tarinan pohja

Uusi vuosi, uudet kujeet.
Mikä on yrityksesi tämän vuoden viestinnän ytimessä? Mitä nostetaan esiin ja millä sävyllä? Miten palvelut ja tuotteet saadaan näkyville ja erottautumaan muista?
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori
Katsaus vuoteen 2020 – vuoden valitut

Kuten me kaikki tiedämme, vuosi 2020 mullisti monilta osin normimme, markkinat ja työskentelytapamme. Se ei kuitenkaan tarkoita, että toimintamme olisi pysähtynyt – päinvastoin me vaihdoimme suuremman vaihteen silmään. Ennen ajatusten suuntaamista tulevaan onkin hyvä pysähtyä ja katsoa taakseen – tarkastella sitä, mitä kaikkea vuoteen 2020 kuului.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Uuden maailman oppeja: elämä vuoden 2020 jälkeen

Meillä laadukas viestintä on kaiken tekemisen keskiössä. Laaja kansainvälinen yhteistyökumppaniverkostomme, jossa on toimistoja yli 50:stä maasta auttaa asiakkaitamme menestymään ja kasvattamaan tunnettuutta kansainvälisessä liiketoiminnassa. Kansainvälisen viestinnän ja monikulttuurisuuden merkitystä ei sovi unohtaa.
Pyysimme IPRN:n toimitusjohtajaa Luis Gonzalez Canomanuelia kommentoimaan nykyistä globaalia tilannetta ja sitä, mitä siitä voi oppia.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Vinkkejä omaan, ansaittuun ja ostettuun mediaan
Miten omaa, ansaittua ja ostettua mediaa kannattaa tehdä ja mikä viestinnässä on tärkeää?
Asiantuntijamme Marko Alanko julkaisi viime viikolla yhdessä Susanna Ruuhilahden kanssa FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi -bisneskirjan. Teoksen julkistustilaisuudessa kirjassa esiintyvät asiantuntijat keskustelivat omasta, ansaitusta ja ostetusta mediasta. Paneelissa jaettiin myös konkreettisia vinkkejä viestintään, jotka koostimme myös tähän blogiin.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Johda viestintää ja markkinointia viihdemaailman malleilla

FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi on viihdyttävän hyvä bisneskirja, joka kertoo, miten viihdeteollisuudessa ideasta rakennetaan ilmiöitä. Keskeisenä aiheena kirjassa on voittava viestintä eli mallit, joilla aidosti luodaan tuloksia sekä erityisesti mallien soveltamista mihin bisnekseen tahansa. Projektin taustalla on ollut pohdintaa perinteisistä oppimateriaaleista etenkin liiketoiminnan, viestinnän sekä markkinoinnin osalta. Sen sijaan, että kirjassa keskityttäisiin pelkästään teoriapohjaiseen asiaan, siinä halutaan tuoda esiin hiljaista tietoa (learning by doing) käytännön esimerkeillä.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Vinkkejä kansainvälistymiseen: menesty Iso-Britanniassa

Autamme asiakkaitamme etabloitumaan kansainvälisillä markkinoilla. Laaja kansainvälinen yhteistyökumppaniverkostomme — yli 50 toimistoa 40:stä maasta auttaa asiakkaitamme menestymään ja kasvattamaan tunnettuutta kansainvälisessä liiketoiminnassa. Yrityksen laajentaessa uuteen maahan on huomioitava niin kotimaan kuin kohdemaankin markkinat ja tarpeet.
Pyysimme Lontoossa sijaitsevan läheisen kumppanimme Rochester PR Group:in toimitusjohtajaa Joanna Doddia kertomaan vinkkejä, miten yritys menestyy Iso-Britanniassa.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
H&V Vaalikampanja - kuin oma kampanjapäällikkö palveluksessasi!

Ensi kevään vaalit lähestyvät nopeasti, ja jokaisen ehdokkaan on aika miettiä omaa kampanjaansa. Kampanjassa riittää työtä, ja tehokkuutta kampanjan ajankäyttöön saadaan ottamalla ammattilainen apuun - ehdokkaan tai hänen tiiminsä ei kannata tehdä kaikkea itse. Vaalikampanjan viestinnällinen ja mainonnan kokonaisuus on yksi helpoiten ulkoistettavia tehtäviä. Olemme luoneet ehdokkaiden avuksi H&V Maine Vaalikampanja -palvelun, jonka avulla osa kampanjasta voidaan ulkoistaa. Olemme kuin kampanjapäällikkö palveluksessasi.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Matkalla ideasta kirjaksi – voittava viestintä & markkinointi

Siitä on jo kulunut reilut puolitoista vuotta, kun istahdin ensimmäisen kerran alas Susanna Ruuhilahden kanssa. Hän tuli haastattelemaan minua Tommi Läntisen -kirjan teemoilta. Tarkoitus oli käydä läpi ja dokumentoida muistoja matkalta, jolloin vastasin mestarin PR:stä ja markkinoinnista.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Viestintää ei pidä vähentää tiedon ja mediaekosysteemien vakauden nimissä

Organisaatioissa kautta maailman mietitään sitä, miten nykyhetki vaikuttaa omaan viestintään. Ranskalainen kumppanitoimistomme La Nouvelle Agencen Sana Hales on kirjoittanut aiheesta kantaa ottavan artikkelin blogiimme.
Sana Hales:
”Tiedotusvälineet ja toimittajat eivät ole koskaan tarvinneet meitä viestijöitä niin paljon kuin nyt - kuten teitä asiantuntijoitakin, joille tämän tekstin osoitan.
He tarvitsevat sinua kertomaan digitaalisuuden myönteisistä vaikutuksista yhteiskunnassamme.
Uudet kriisit ovat väistämättömiä, ja meidän on kohdattava muutos maailmassa muuttamalla tapojamme.”
- Tietoja
- Kirjoittanut Marita Larmia
Lähes jokainen suomalainen journalisti etsii taustatietoa eri verkkolähteistä

Journalistien tiedonkeruuta ja sosiaalisen median käyttöä käsittelevän tutkimuksen* mukaan lähes jokainen eli huikeat 97 prosenttia suomalaisista journalisteista etsii eri verkkolähteistä taustatietoa artikkeleihinsa joko aina tai usein. Vastaavatko yrityksesi kotisivut ja somekanavat toimittajien ja asiakkaidesi tiedontarpeeseen?
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori
Tuulta purjeisiin! Oman, ostetun ja ansaitun median ristiaallokossa

Median aallokossa seilatessa pelastusliiveille voi tulla tarvetta. Kun alat tekemään markkinointiviestintää, törmäät väistämättä oman, ostetun ja ansaitun median ristiaallokkoon, jossa voi olla haastava löytää juuri sinun yrityksellesi sopivimmat toimintatavat.
- Tietoja
- Kirjoittanut Ilona Vuori