H&V blogi

Yrityksen sosiaalisen median kaksi kultaista sääntöä


Sosiaalisen median kanavia, mediatyyppejä ja toimintastrategioita on lukemattomia. Kuinka johtaa yrityksen sosiaalisen median toimia, jos ei tiedä kaikesta kaikkea? Asiantuntijoita kannattaa kuunnella, mutta aina ei ole helppoa päättää erilaisten vinkkien vyöryessä hyökyaallon tavoin tajuntaan, mitkä niistä vinkeistä kannattaa tai on edes mahdollista soveltaa käytäntöön. Tässä blogissa nostetaan esiin kaksi kultaista sääntöä, jotka pätevät aina ja kaikkien yritysten kaikkiin some-toimiin ja joiden avulla täysin some-ummikkokin pystyy ottamaan yrityksen some-kanavien ja -sisällön johtamisen haltuun.


Sosiaalisen median kanavien paljous ja niissä toimivien sisältöjen erilaisuus tekee yrityksen somen johtamisen vaikeaksi. Pitää osata kuitenkin nähdä metsä puilta. Aina löytyy erikoisasiantuntija kertomaan, kuinka monta kertaa kuukaudessa tai viikossa pitää postata ja millaista sisältöä mihinkin kanavaan, mutta tämä ei ole olennaista isossa kuvassa. Lisäksi löytyy analytiikkaguruja kertomaan yleisöistä, resonanssista, sisältöpoluista, tone of voicesta ja paljosta muusta. Nämä ovat alansa huippuasiantuntijoita, ja heitä kannattaa kuunnella, mutta vasta kun pari asiaa on selvitetty oman yrityksen sisällä ensin. Nämä kaksi asiaa ovat sisältö ja näkyvyys, ja ne ovat kultaakin arvokkaampia, kun halutaan saada kaupallisia tuloksia sosiaalisessa mediassa.

Sisältö

Kun puhutaan sosiaalisen median sisällöstä, ajatukset harhailevat helposti liian kauas strategisesta ytimestä. Pitäisikö meidän postata henkilöstön virkistyspäivästä vai tuoteuutuudestamme? Ei, näitä ei mietitä nyt yhtään tässä vaiheessa, pikemminkin tämä on se osa, joka kannattaa jättää asiantuntijan arvioitavaksi.

Sen sijaan tulee keskittyä luomaan isot linjat. Mitkä ovat liiketoimintatavoitteemme? Esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraus ensi kvartaalissa tai huippuasiantuntijoiden rekrytoiminen tiimiin? Seuraavalla vuosipuoliskolla kansainvälistyminen? Liiketoimintatavoitteista lähtevät liikkeelle kaikki sosiaalisen median sisällöt. Ja jos eivät lähde, niin sitten sisältö on kuralla.

Kun tiedät liiketoimintatavoitteet esimerkiksi seuraavalle 6–12 kuukauden jaksolle, kirjaa ne ylös aikajanalle. Muista, että jokainen lanseeraus, kampanja tai tapahtuma pitää nähdä prosessina, jossa on alku, itse tapahtuma ja jälkihoito. Jos tuotelanseeraus on esimerkiksi elokuun alussa, niin on todennäköistä, että sitä kannattaa pohjustaa jo kesäkuussa ja jatkaa jälkihoitoa jouluun asti.

Tämä aikajana eri sisältöineen on sisältösuunnitelmasi. Siinä on kirjattu strategiset linjaukset siitä, mistä aiheesta sisältöä pitää tuottaa ja milloin. Tästä eteenpäin jätä asia eksperteille. Sinun tehtäväsi on johtaa, ja olet luonut johtamisen työvälineen, jonka avulla voit aikatauluttaa ja seurata asiantuntijoiden tekemisiä ja tuloksia. Palaa tähän sisältösuunnitelmaan jatkuvasti ja pidä se ajantasalla.

Näin johdat sisällöntuotantoa. Sinun ei tarvitse ottaa kantaa siihen, montako somepostausta tarvitaan, millaisia kuvia tai videoita pitäisi tuottaa niiden sisältöön jne. Nämä taktiset yksityiskohdat kannattaa jättää asiantuntijalle, joka tuntee eri palveluiden algoritmit, analytiikan ja kaiken muun.

Näkyvyys

Näkyvyyden miettimisessä samalla tavalla sorrutaan usein tarkastelemaan liian pieniä yksityiskohtia. Pitäisikö meidän olla muuallakin kuin Facebookissa? Pitäisikö ostaa somemainontaa? Kuinka monta seuraajaa meidän yrityssivulla on? Nämä kaikki ovat tärkeitä kysymyksiä, mutta jätä ne silti asiantuntijoille.

Sen sijaan keskity strategiselle tasolle. Määritä kaupalliset kohderyhmäsi. Keitä tavoitellaan? Toimitusjohtajia prosessiteollisuudesta Uudenmaan alueelta? Ensisynnyttäjiä Pirkanmaalta? Kapean asiantuntijuuden lisääntyessä työelämässä ovat markkinoinnin ja viestinnän kohderyhmät myös monipuolistuneet. Esimerkiksi it-järjestelmien hankinnassa on usein kolme erilaista päätöksentekijäprofiilia yhden organisaation sisällä: it-johto tutkailemassa teknisiä yksityiskohtia, liiketoimintajohto ajattelemassa prosesseja ja talousjohto vahtaamassa kustannuksia. Näille kohderyhmille tulee kohdistaa erilainen viesti, ja heidät tavoitetaan eri kanavissa.

Kirjaa ylös sisältösuunnitelmaan nämä kohderyhmät mahdollisimman monipuolisesti. Priorisoi ne, jos mahdollista. Esimerkiksi uuden palvelun lanseerauksessa kannattaa usein keskittyä yhteen pääkohderyhmään, vaikka päätöksentekoon osallistuisi monia kohderyhmiä, koska lanseerausvaiheessa on tärkeintä saada vain viesti ulos, että markkinalla on uusi vaihtoehto. Jälkihoitovaiheessa voidaan sitten monipuolistaa viestiä ja suunnata sitä laajemmin.

Kun kohderyhmät on kirjattu sisältösuunnitelmaan, olet tehnyt jo suurimman osan omasta työstäsi yrityksen somen johtamisessa. Tästä eteenpäin jätä asiantuntijoiden murehdittavaksi, mitä kanavia käytetään minkäkin kohderyhmän tavoittamiseen ja vakuuttamiseen ja millaisella sisällöllä edetään.

Jos pidät sisällön ja näkyvyyden strategisen tason kirkkaana mielessäsi (ja suunnitelmassa), pystyt tehokkaasti johtamaan yrityksesi tai brändisi sosiaalisen median toimintaa. Erikoisasiantuntijoiden tehtävänä on täyttää asettamasi tavoitteet ja toimia antamassasi kehyksessä, tämä on se johtajuus, jota he kaipaavat sinulta.

H&V:n asiantuntijat auttavat laatimaan sisältöstrategian ja toteuttamaan sen käytännössä. H&V DigiEnsin Sisältöstrategia sisältää nimensä mukaisesti sisältöstrategian laadinnan ja H&V DigiEnsin Sisältö -palvelun avulla vastaamme jatkuvasta sisällöntuotannosta asiakkaidemme kanaviin.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Mikko Sillanpää
Toimitusjohtaja
050 - 331 5279
mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi
Mikko on kokenut viestintäkonsultti. Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikon motto on: "Viam aut inveniam aut faciam!"

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2