H&V blogi

FreeStyler-matka jatkuu…

On kulunut muutama kuukausi (ajattoman) FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -bisneskirjan julkaisusta. Ensimmäinen, reilu 2 vuoden sisällöllinen sekä tuotannollinen ponnistus on tehty: myyntikanavat aktivoitu ja ensimmäisen vaiheen promootio (mm. yli 20 BNI online -myyntikokousta läpi Suomen) suoritettu. Tästä on hyvä jatkaa, sillä erilaisten promootioiden tekeminen kirjan ympärillä tulee luonnollisesti jatkumaan vielä pitkään.


Joulun jälkeen takki ehti olemaan hetken aikaa jopa hieman tyhjä. Nyt kun satoja painettuja ja digitaalisia kirjoja on levinnyt markkinaan, on samalla avautunut myös uusi mielenkiintoinen maailma. Yhteydenottoja on tullut eri tahoilta, ja samalla on tullut perehdyttyä erilaisiin haasteisiin, joita yrityksillä on monikanavaisen sisällön suunnittelun sekä tuotannon osalta. Hienointa on ehkä se, että useissa pk-yrityksissä on herätty miettimään myyntiä myös monikanavaisen sisältönäkyvyyden kulmalta. On huomattu myös se, että asia on sidoksissa vahvasti myös tärkeään yksittäiseen osa-alueeseen, eli työnantajamielikuvaan.

Työnantajamielikuva osana oman, ostetun sekä ansaitun median hallintaa

Työnantajamielikuva on monessa yrityksessä kuuma aihe, ja usein sitä käsitellään omana, vain HR:än tai rekryprosessiin liittyvänä saarekkeena. Vaikkakin totuus taustalla on jotain ihan muuta. Käytännössä on kyse näyteikkunasta yrityksen jokapäiväiseen tekemiseen. Summattuna siis yrityksen olemassaolon tarkoitus, henkilöstön tapa tehdä töitä ja mielikuva, joka syntyy yrityksen ja sen henkilöstöön liittyvistä tarinoista ja legendoista, muodostaa työnantajamielikuvan. Sitoutuneet työntekijät tekevät aina paremman lopputuloksen, oli sitten kyse mistä tahansa yrityksen toiminnosta. Oli yritys iso tai pieni, sen takana on aina ihmisiä viestimässä ja tekemässä päätöksiä.

Työnantajamielikuvaa voi rakentaa samalla, kun yritys on ottanut oman, ostetun sekä ansaitun median kokonaisuudessaan suunnitelmalliseen hallintaan. Suurimmat haasteet ja turha säätäminen syntyy yksinkertaisuudessaan huonosta sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Lausahdus, johon herkästi törmää on: “Oletin, että asia ymmärrettiin ja, että joku muu tekee sen”. Kun perehtyy haasteeseen tarkemmin huomaa, että asioita ja eri roolituksia, sekä vastuita ei ole selkeästi kommunikoitu toistojen kautta eteenpäin.

Niin kuin kaikki, myös työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, vaikka se lähtökohtaisesti mielletään lähinnä erilliseksi kampanjaksi rekrytoitaessa uutta henkilöstöä. Itse rekrytointikampanjan aikana on hyvä muistaa seuraavat asiat:
a) määritä tavoiteltava osaajaryhmä
b) mieti, miten yrityksesi eroaa muista vastaavista työnantajista
c) sanoita ilmoituksesi houkuttavaksi ja käytä ajankohtaan sopivia termistöjä
d) varmista, että koko prosessi on mietitty ja aikataulutettu alusta loppuun

Perusmoka tuhota työnantajamielikuvaa on unohtaa yksittäisen rekrytointiprosessin vaiheiden viestintä hakijoille. Yksi tipahtaneista hakijoista voi tulevassa uudessa roolissaan olla myös sinun potentiaalinen asiakkaasi. Jos kokonaisuus on hoidettu ja viestitty huonosti voi damage olla monessa suhteessa todella merkittävä.

Katso haastattelu voittavasta viestinnästä:
Entertainment meets IT Marketing
https://www.youtube.com/watch?v=-huHN5LrJrA&t=491s 


Freestyler, (Suunnitelmia & Sattumia), voittava viestintä & markkinointi -kirjan tekijät: Susanna Ruuhilahti & Marko Alanko.

Kirjan voit tilata:
FreeStyler Shop: http://teamfreestyler.com/ 
Elisa: e-kirja https://kirja.elisa.fi/ekirja/freestyler-suunnitelmia-ja-sattumia-voittava-viestinta-markkinointi  
äänikirja: https://kirja.elisa.fi/aanikirja/freestyler-suunnitelmia-ja-sattumia-voittava-viestinta-markkinointi  
Ellibs: (digital) https://www.ellibs.com/fi/books/search/0/all/all/relevant/all/all/freestyler  
Suomalainen Kirjakauppa: https://www.suomalainen.com/products/freestyler-suunnitelmia-sattumia 
Adlibris: https://www.adlibris.com/fi/haku?q=freestyler+%28suunnitelmia+%26+sattumia%29  
CDON: https://cdon.fi/catalog/search?q=freestyler+suunnitelmia 

Ota myös somekanavat haltuun:
Facebook: https://bit.ly/2SqXeGt 
Instagram: team.freestyler 
LinkedIn: https://bit.ly/38AEytK 


Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2