H&V blogi

Matkalla ideasta kirjaksi – voittava viestintä & markkinointi



Siitä on jo kulunut reilut puolitoista vuotta, kun istahdin ensimmäisen kerran alas Susanna Ruuhilahden kanssa. Hän tuli haastattelemaan minua Tommi Läntisen -kirjan teemoilta. Tarkoitus oli käydä läpi ja dokumentoida muistoja matkalta, jolloin vastasin mestarin PR:stä ja markkinoinnista.

Haastattelun aikana ajatus lähti molemmin puolin välillä tavallaan ”laukalle”. Huomasimme nopeasti, että olimme kokeneet hyvin samalla tavalla asioita viihdeteollisuuden eri kiemuroissa. Kun itse pääaihe saatiin ns. pakettiin jatkoimme keskustelua sekä jaoimme mielenkiintoisia tarinoita. Emme siis olleet aiemmin tavanneet, ehkä nimet toisistamme olimme kuulleet jossain yhteyksissä. Jostain mystisestä syystä syntyi se yhdistävä punainen lanka – yhteinen komppi.

Ihan tarkkaan en muista, kumpi tämän lopulta ehdotti, mutta päädyimme siis ensimmäisessä tapaamisessamme siihen, että lähdemme yhdessä tekemään ja julkaisemaan uudenlaista viestinnän, markkinoinnin ja johtamisen bisneskirjaa yrittäjille ja yrityspäättäjille (sekä jälkipolville). Sen tarkoituksena olisi käsitellä viihdeteollisuuden tapaa rakentaa ideasta ilmiöitä. Olimme samaa mieltä, että yleisellä tasolla oppikirjat ovat usein puuduttavia teoriaan porautuvia kokonaisuuksia. Olisi siis hienoa tehdä kirja, joka pohjautuu hiljaiseen tietoon. Eli kokemuksiin (learning by doing) ja niistä opittuihin asioihin. Erityisesti halusimme tuoda esille intuition merkityksen tekemisessä, vaikka sitä ei Suomessa herkästi myönnetä bisneksessä merkittäväksi työkaluksi.

Susannan mielestä kokemuspohjani oli harvinaisen ja monipuolisen laaja ja se tulisi dokumentoida. Tämä tarkoitti yli 30 vuoden ajalta markkinoinnin, myynnin, digitaalisen ja monikanavaisen liiketoiminnan oppeja ja kokemuksia. Nämä kokemukset liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen osalta erilaisissa rooleissa, eri kokoisissa organisaatioissa. Siitä se siis lähti, yhteinen matkamme ideasta kirjaksi - täysin sattuman kautta. Vaikka molemmat olemme erittäin luovia persoonia, panostamme tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen tekemiseen – muutoinhan homma menee vain ”kreaamiseksi”, eikä silloin lopulta synny mitään konkreettista. Pohdimme yhdessä, että lähdemmekö tarjoamaan kirjaa perinteisesti kustantajille, vai teemmekö itse kaiken (sisällöntuotannon, markkinoinnin, myynnin). Totesimme nopeasti yhteen ääneen, että tarvittava tietotaitohan pitäisi olla, kun asiasta kirjankin kirjoitamme.

Sovimme viikoittaiset tapaamiset, ja näissä kerroin erilaisista tapahtuneista asioista mm. isojen ilmiöiden takana. Viihdeteollisuudessahan mennään usein ”go with the flow” -ajatuksella, ja en ainakaan itse ole toistaiseksi törmännyt dokumentoituun tietoon siitä, että mitä käytännössä taustalla tehdään ja otetaan huomioon, kun ilmiöitä rakentuu. Yleensä elämänkerrat ja tarinat keskittyvät lähtökohtaisesti tähtiin. Hiljaisen tiedon taustajoukot unohdetaan. Kuten varmasti voit kuvitella, matkan aikana on tapahtunut monenmoista - koronaa unohtamatta. Kirjan nimeksi tuli lopulta pohdinnan jälkeen FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi. Mielestäni siinä tiivistetysti löytyy monia kulmia ja asioita, jotka voidaan jättää myös lukijan löydettäväksi.

Kirja avaa sen, mitä tarkoitetaan omalla, ostetulla ja ansaitulla medialla. Lisäksi tarkastellaan, miten osa-alueista kootaan konsepti voittavan viestinnän ja markkinoinnin rakentamiseen. Tätä mallinnusta voidaan soveltaa käytännössä missä bisneksessä tahansa, toki eri alojen määrätyt toimintatavat huomioiden. Kirja avaa myös käytännön esimerkein, miten koetut tilanteet ja hetket on voitu hyödyntää myöhemmin, kun on rakennettu ja luotu viestinnällä ja markkinoinnilla jotain uutta eri aloille. Ennakkolukijat ovat pitäneet kirjaa myös hyvänä johtamisen teoksena, mikä vahvistaa sen, että kirjassa esiin tuodut ajatukset ovat helposti sovellettavissa mihin tahansa liiketoiminnan funktioon – ei pelkästään markkinointiin ja viestintään.

Tämä kirja tarjoaa ajatuksia ja ideoita siihen, miten voit soveltaa ja toteuttaa voittavan viestinnän mallia omassa toiminnassasi. Se, miten tehokkaasti saat kirjan tarjoamat työkalut käyttöösi, on kiinni sinusta! Sparraa itseäsi, tiimiäsi, yritystäsi ja sen kehittämistä, markkinointia ja viestintää FreeStylerin avulla ja vapauta samalla luovuutesi!

Nyt siis ollaan loppusuoralla, ja virallinen julkaisu tapahtuu 12.11.2020. Haluankin kiittää jo nyt monia tahoja, jotka ovat osaltaan olleet matkassa mukana toteuttamassa tätä teosta ja unelmaa.

Tilaa kirja ennakkoon!

FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -somekanavat: Facebook | LinkedIn | Instagram: team.freestyler


H&V:n kokonaisvaltaisen MyMedia -palvelun avulla kirkastetaan oman, ostetun ja ansaitun median hallinta monikanavaisessa maailmassa. MyMedia yhdistää viestinnän, markkinoinnin ja myynnin eri kanavat yhdeksi mediaksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2