H&V blogi

Unohda chatbotit resurssien säästämistarkoituksessa – valjasta ne myyntiin


Chatbottien hyödyntäminen myynnin lisäämiseksi on selkeästi vuosien 2019–2020 suurimpia trendejä digitaalisen myynnin ja markkinoinnin saralla. Aiheesta ovat kirjoittaneet jo mm. Forbes, Marketing Week ja Salesforce sekä kotimaisista toimijoista mm. Yle ja Markkinointi&Mainonta. Pyysimme markkinointiteknologiayritys Leadoon Santtu Kottilaa kertomaan tarkemmin chatbottien toimintamenetelmistä ja siitä, mihin niiden tehokkuus perustuu.

Vierasblogi: Leadoo

Chatbotteja ajatellaan monissa yrityksissä asiakaspalvelun automatisointitarkoituksissa ja niiden hyödyiksi lasketaan lähinnä säästöt vähentyvinä henkilöstökuluina. Uuden aallon chatbotit keskittyvät myynnin kasvattamiseen – ja siinä tehtävässä chatbot on tehokkaimmillaan!

On huomattavasti mukavampaa tehdä lisää myyntiä kuin leikata kuluja. Chatbottien osalta niiden myyntiä lisäävä vaikutus on jäänyt sivuosaan, vaikka niiden hyödyt liidien generoinnissa ja myynnin kasvattamisessa ovat ilmeiset. Mihin niiden teho sitten perustuu?

1) Chatbotin avulla kävijälle voidaan tuottaa henkilökohtaista palvelua, joka johdattelee tehokkaammin kohti ostoa. Parempi palvelu = enemmän myyntiä.

2) Liidien kerääminen on kävijälle mukavampaa ja helpompaa chatbotin kuin perinteisen yhteydenottolomakkeen kautta. Helppokäyttöisyys = myynnin todennäköisyys kasvaa.

Henkilökohtaisempaa sisältöä ja palvelua 

Verkkosivujen sisältö on kaikille kävijöille täysin samanlaista. Kävijöiden motiivit vierailla sivuilla kuitenkin poikkeavat paljon toisistaan ja kävijät ovat hyvin erilaisissa vaiheissa ostopolkujaan. Perinteinen liidien generointikeino, yhteydenottolomake, palvelee vain ostoprosessissaan todella pitkällä olevia asiakkaita, kuten oheisesta Blue Ocean Strategy -teorian mukaisesta pyramidikuvaajasta voi hyvin havaita. Mikäli yhteydenottolomake on ainoa keino olla interaktiossa sivuston kanssa, et pysty palvelemaan 97% verkkosivun kävijöistäsi henkilökohtaisella otteella.



Kuva 1. Blue Ocean Strategy -teorian mukainen pyramidi jakaa verkkosivujen kävijät aktiivisiin ja passiivisiin kävijöihin. Aktiivisia ovat ostomoodissa olevat 3% sekä lähellä ostomoodia olevat 7%. Peräti 90% kävijöistäsi on niin sanottuja passiivisia kävijöitä, ja heitä on aktivoitava tarjoamalla henkilökohtaista palvelua ja apua.


Asioinnin helppous

Asioinnin helppous on tärkein tekijä oston todennäköisyyden kasvattamisessa ja potentiaalisten asiakkaiden kuljettamisessa heidän omalla ostopolullaan kohti ostoa tai liidin jättämistä. Siksi nämä asiat pitää tehdä kävijälle mahdollisimman helpoiksi. Asioinnin helpottamisen yhteydessä on myös erinomainen mahdollisuus tarjota kävijälle myös jotain extraa, joka auttaa kävijää tai rakentaa luottamusta hänen ja yrityksenne välille.

Onko yrityksessänne vielä mietitty, miten chatbotteja voitaisiin hyödyntää verkkosivujen liidigeneroinnin tai suoran myynnin kasvattamiseksi? Voisimmeko me Leadoolla auttaa?

Santtu Kottila

Kirjoittaja on kotimaisen voimakkaasti kasvavan markkinointiteknologiayritys Leadoon markkinointijohtaja. Santtu on mieleenpainuvan markkinoinnin fani ja hänet tunnetaan myös MarkkinointiKollektiivin perustajana. Hän liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta.



Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä LinkedInissä , Facebookissa ja Instagramissa.
Tietoja kirjoittajasta
Ilona Vuori
Juniorikonsultti
044 - 511 1033
ilona.vuori@harkonsalovesa.fi
Ilona ottaa rohkeasti vastaan uudet haasteet ja haluaa aina ylittää itsensä. Ilona näkee viestinnän erityisesti maineen rakentajana, ja tätä hän toteuttaa pitkäjänteisesti myös asiakastyössä. Ilonan vahvuuksiin kuuluvat sisällöntuotannon ja sosiaalisen median monet ulottuvuudet.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2