H&V blogi

H&V Vierasblogi: Loyalistic 



Vuotaako verkkosivunne kuin seula?

Moni toivoo liidejä tai jopa kauppaa verkkosivuilta. Uusitaan web-sivuja. Optimoidaan hakukoneelle. Tehdään sisältöä ja bloggaillaan. Pöhistään somessa. Ostetaan näkyvyyttä. Ja silti tulokset ovat usein yhtä pettymystä. Mistä oikein kiikastaa?

Se riippuu hieman siitä, minkä alan asiantuntijalta kysyt. Ja juuri siksi ratkaisun löytäminen voi olla vaikeaa.

Ehkä keskeisin syy löytyy kuitenkin ihmisten psykologiasta. Uusi on tuntematonta, ja tuntemattomalta ei uskalleta ostaa, tai edes aloittaa keskustelua. Ei, vaikka kuinka kiinnostaisi. Todennäköistä se ei ainakaan ole. Sen sijaan tarvitaan keskimäärin seitsemän erillistä kosketusta, mielellään eri tavoin, jotta tuntemattomasta tulee riittävän tuttu ja turvallinen. Potentiaalinen asiakas pitää saada palaamaan uudestaan ja uudestaan.

Arvokkaan asiakkaan hankkiminen ei tarvitse olla helppoa – arvotonta ei kannata edes hankkia. Kysymys on asiakaspolun rakentamisesta, jossa asiakasta viedään määrätietoisesti eteenpäin tarjoten kuitenkin oikopolkuja pikavauhtiin eteneville. Verkkosivut sisältöineen ovat läsnä asiakaspolun eri vaiheissa palvellen kussakin hieman eri tarpeita.

Uusasiakashankintaa toimivien verkkosivujen avulla


Polku ei pääty kaupan voittamiseen. Suhteen arvo syntyy ja mitataan vasta tämän jälkeen. Asiakas on saatava kyytiin, menestymään ja ostamaan lisää. Koko uusasiakashankinnan järki selviääkin vasta ajan kanssa.

Jotkut keskittyvät liiaksi asiakkaan hankkimiseen, eivätkä saa usein suhdetta ja talousmatematiikkaa pelaamaan pitkän päälle. Jotkut keskittyvät liiaksi asiakkaiden pitämiseen, eivätkä välttämättä saa uusasiakashankintaa toimimaan. Ne, jotka saavat koko asiakaspolun rakennettua kuntoon, tulevat varmasti pärjäämään.

Uusasiakashankinta on systeemi, joka toimii vain, jos kaikki vaiheet toimivat edes kohtuullisesti. Tuloksena saadaan verkkosivuille oikeanlaista liikennettä. Saadaan napattua eri vaiheissa olevat asiakkaat kiinni, jotta saamme heidät palaamaan ja käymään kauppaa, kun on sen aika. Saadaan asiakas ostamaan itse, tai ainakin myyjä myymään niin, että kaupat tulee varmasti. Bonuksena saadaan asiakkaalta lisämyyntiä niin, että rahoitamme vielä muutaman muunkin asiakkaan hankinnan näillä tuotoilla.

Yhteenvetona näihin: kaikkea ei voi ratkaista tai saada toimimaan, ainakaan yhdellä kertaa.

Kirjoittaja Antti Pietilä


Antti on Loyalisticin perustaja ja toimitusjohtaja, inboundin sanansaattaja, kouluttaja ja valmentaja, ohjelmistotoimialan vaikuttaja.

Tulossa myös: H&V Aamu-Roast ti 28.5.




Tule mukaan kevään kuumottavimpaan markkinointiaamuun ja kerää mukaasi ilmaiset vinkit! 

Loyalistic Antti Pietilä: Esittelen 28.5. H&V Aamu-Roastissa kartoitusmallin, jolla voit kartoittaa asiakaspolun ja arvioida, mihin juuri sinun nyt kannattaa eniten panostaa. Näytän myös, miten arvioit ja parannat verkkosivujesi toimivuutta niin, että ratkaiset keskeiset pullonkaulat asiakaspolullasi.

Roastaajina toimivat H&V:n, Cuution ja Loyalisticin asiantuntijat.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan yleisöön tästä. Jos haluat ilmoittaa yrityksesi roastattavaksi, ota meihin yhteyttä.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Mikko Sillanpää
Toimitusjohtaja
050 - 331 5279
mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi
Mikko on kokenut viestintäkonsultti. Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikon motto on: "Viam aut inveniam aut faciam!"

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2