H&V blogi

Miten saadaan oma tiimi tuottamaan markkinointiviestinnän sisältöä?



Digitaalisen sisällöntuotannon suurimpia haasteita on saada homma käyntiin, sillä se edellyttää strategisia valmiuksia (ydinviestit, sisältösuunnitelma), näiden ymmärtämistä (sosiaalisen median ohje) sekä ohjattua harjoitusta käytännön kirjoittamis- ja julkaisemistyöstä (suunnitelmallinen tekeminen). Tässä neljä plus yksi vinkkiämme digisisällöntuotannon voittajatiimin rakentamiseen.

Digitaalisen sisällöntuotannon suurimpia haasteita on saada homma käyntiin, sillä se edellyttää strategisia valmiuksia (ydinviestit, sisältösuunnitelma), näiden ymmärtämistä (sosiaalisen median ohje) sekä ohjattua harjoitusta käytännön kirjoittamis- ja julkaisemistyöstä (suunnitelmallinen tekeminen). Tässä neljä plus yksi vinkkiämme digisisällöntuotannon voittajatiimin rakentamiseen.

1. Ydinviestit
Niin tylsältä kuin ajatus voikin tuntua, ilman ydinviestejä on todella työlästä tuottaa sisältöä. Ensimmäinen kysymys tyhjän tekstidokumentin edessä kun on ”Mistä kirjoittaisin?” Sen sijaan tilanteessa, jossa on määritelty kohderyhmä ja viestimme heille, on aloittaminen paljon helpompaa. Esimerkiksi: kohderyhmämme on talousjohto, ja tarjoamme heille softaa, joka säästää 50% työajasta raportoinnissa. Ydinviesteissä olennaista on, että niitä ei pidetä salaisuuksina. Varmista siis, että sisältötiimisi tietää, mistä halutaan viestiä ja mistä näkökulmasta.

2. Sisältösuunnitelma
Mikä on viikon/kuukauden/kvartaalin/vuoden pääteema? Ohjaa sisältötiimisi suunnitelmalliseen tekemiseen ja hakemaan aiheet pääteeman mukaisesti. Varmista, että kaikki ymmärtävät pääteemat ja mistä näkökulmasta niitä käsitellään. Kun sisältöteema ja ydinviesti ovat selviä, on sisällöntuotanto todella paljon helpompaa.

3. Sosiaalisen median ohje / blogin ohje
Mistä ja miten viestimme somessa/blogissa? Mikä on kiellettyä? Mikä on tyylimme? Jos nämä ovat epäselviä ennen sisällöntuotantoon ryhtymistä, ei näppäimistö laula. Yksi suurimmista ihmismielen peloista on mokaamisen pelko, ja sitä voi tässä tapauksessa torjua vain tiedon avulla. Vain kun on aivan vihreää, mistä ja miten saa viestiä, uskalletaan viestiä. Pidä ohje lyhyenä ja selvänä.

4. Suunnitelmallinen tekeminen
Velvoita sisältötiimi tekemään tulosta. Älä pyydä, että ehtisikö joku kirjoittamaan jotain sitten loman jälkeen, vaan anna aihe ja deadline: "Sinä kirjoitat aiheesta X ja tekstiluonnos tarvitaan tiistaina klo 10". Joustaa ja sopia toki täytyy, mutta pyytämättä saa vain tyhjän.

Vinkki +1: Ota ammattilainen apuun valmentamaan sisältötiimisi
Kokenut digitaalisen sisällöntuotannon valmentajamme ohjaa tiimiisi menestykseen. Keskitymme käytännön ohjauksen avulla konkreettiseen sisällön tuottamiseen. Valmennuksessamme esimerkiksi jokainen osallistuja tuottaa ohjatusti kolme sovitunlaista sisältöä (esimerkiksi blogikirjoitus).

Sisältötehdas-valmennuksen tuloksena saat sisältöstrategian sisältösuunnitelman, sosiaalisen median ohjeen, valmennuksen tuotantotiimille ja kolme tuotettua sisältöä per osallistuja. Sisältötehdas valmennus sopii kaikenkokoisille ja kaikkien toimialojen organisaatioille. Maksimiosallistujamääräksi suosittelemme 5 henkeä. Sisällöntuotannon fokus on tyypillisesti blogeissa ja sosiaalisessa mediassa.

Lue täältä lisää H&V DigiEnsin Sisältötehdas -valmennuksesta.


Sisältötehdas-valmennus on osa H&V DigiEnsin ja H&V Valmennus -palveluvalikoimaa.
Tietoja kirjoittajasta
Mikko Sillanpää
Toimitusjohtaja
050 - 331 5279
mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi
Mikko on kokenut viestintäkonsultti. Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikon motto on: "Viam aut inveniam aut faciam!"

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2