Miten pieni yritys voi kasvattaa mainettaan? H&V Opas julkaistu!
"Hyvä tuote myy itse itsensä" Näitä ja samankaltaisia lauseita toistellaan paljon. Vaikka niissä on totuuden siemen, ovat ne valitettavasti muuten täyttä puppua. Paras tuote ei yleensä ole suosituin tai suurin kaupallinen menestys. Suomessa asiantuntijavetoisessa liiketoiminnassa tulisikin huolestua tavallisesti siitä, että maineen rakentamiseen ei panosteta tarpeeksi paljon. Uunituore yhteistyössä Loyalisticin kanssa laadittu H&V Opas "Miten pieni yritys voi kasvattaa mainettaan" auttaa pääsemään alkuun.
"Tyytyväinen asiakas on paras myyntimies"
"Me tehdään tätä meidän juttua ja asiakkaat päättävät, että ollaanko tarpeeksi hyviä"
Tyytyväiset asiakkaat ovat toki hyviä suosittelemaan, mutta ei yksin asiakkaiden suosituksilla liiketoimintaa tehdä kannattavaksi kuin erittäin harvoin – jokaista tällaista menestystarinaa kohden on tuhansia toisenlaisia tarinoita, joissa hyvä tuote tai palvelu kuolee, koska se ei ole kyennyt kehittämään kunnollista liiketoimintaa.
Suomessa etenkin asiantuntijavetoisessa liiketoiminnassa nämä uskomukset kuitenkin istuvat syvässä ja totta kai jokainen asiantuntija haluaa uskoa omaan erityislaatuisuuteensa ja siihen, että juuri minun juttuni on niin uskomattoman hieno, että se ansaitsee menestyksen. Usein näin onkin, sillä suomalaiset ovat täydellisyydentavoittelijoita verrattuna kovin moneen muuhun kansaan ja kulttuuriin. Lähes jokaiselle asiantuntijayritykselle voisikin sanoa, että älkää huoliko, teidän asiantuntemuksenne on kohdallaan. Kuitenkin näille samoille yrityksille yleensä voisi sanoa: teidän pitäisi huolestua, koska ette panosta tarpeeksi maineen rakentamiseen, se muodostaan uhan teidän liiketoiminnallenne.
Uudessa H&V Oppaassa käydään läpi suomalaisten pienten asiantuntijayritysten parhaita käytäntöjä ja keinoja rakentaa mainetta, eli näkyvyyttä ja sisältöä, suunnitelmallisella tavalla. Lataa opas täältä.
Katso myös:
- Meitä ei tunne kukaan. Mistä se johtuu?
- Miten asiantuntijayritys saa näkyvyyttä?
- H&V Spotlights 9-2018 – Kannattaako medianäkyvyyttä tavoitella?
- H&V Spotlights 12-2018 – Voiko B2B-yritys olla mediaseksikäs?
- H&V Spotlights 18-2018 – Voiko sisältömarkkinoinnilla pilata maineen?
Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi. Pienen yrityksen maineenrakennus kannattaa aloittaa H&V Maine Maineluotain-tutkimuksella, joka kertoo mainepositiosi ja millä erottaudutaan kilpailussa positiivisesti. H&V Maine Viestintästrategiassa muotoillaan ydinviestit sekä määritellään viestinnän ja markkinoinnin kanavat ja toimintasuunnitelma niihin. Kanavakohtaisesti käytännön työhön edetään esimerkiksi H&V DigiEnsin Sisältö, H&V DigiEnsin Fullbound, H&V Maine Mediasuhteet, H&V Maine Asiakasviestintä tai H&V Maine Yhteiskunta -palvelujen avulla. Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme rakentamaan yrityksesi mainetta liiketoiminnan tueksi!