H&V blogi

Miten mainetta mitataan verkossa?

Yrityksen tai brändin verkkonäkyvyydessä on kaksi keskeistä tekijää: määrä ja laatu. Kumpaakin voidaan, ja pitääkin, mitata säännöllisesti. Käytännöllisin lähestymistapa online-maineen tutkimiseen on arvioida sitä maineen kilpailukyvyn kautta, eli kuinka hyvin pärjätään kilpailijoihin verrattuna.

H&V Aamu-Roast 28.5. klo 9–11

Markkinoinnin Instrumentit -aamu 3.5.

Elämää viestintätoimistossa


Pestini juniorikonsulttina on alkanut vauhdikkaasti ja hyvä niin – olen päässyt lyhyen ajan sisään tekemään jo hyvin monenlaisia projekteja ja tehtäviä ja niiden myötä kehittämään itseäni. 

Kuinka sammuttaa roihu eli kriisinhallinnan perusteet


Kriisitilannetta voidaan verrata tulipaloon – se roihahtaa usein nopeasti ja tilanteen rauhoittaminen voi vaatia paljon työtä ja tarkkaan mietittyjä toimenpiteitä. Kriisitilanteen syttyessä kannattaa toimia nopeasti mutta harkitusti. Se ei aina ole helppoa ja voi vaatia rohkeutta, mutta yleensä se kannattaa. Kriisinhallinnan avulla jäljelle voi jäädä muutakin kuin rauniot.

Juniorikonsulttina viestintätoimistossa

Uskallusta, uusien asioiden omaksumista ja hyppy tuntemattomaan. Niistä on tämän juniorikonsultin matka alkanut. Paljon on opittu, mutta vielä enemmän on edessä. Ja hyvä niin. Mikä olisikaan tylsempää kuin työ, jossa ei pääse haastamaan ja kehittämään itseään. Välillä on mentävä oman mukavuusalueen ulkopuolelle, jotta pääsee saavuttamaan asioita, mihin ei välttämättä oma uskallus ole vielä riittänyt.

Kriisi yllättää aina – suunnitelma auttaa selviytymään



Kriisi on tilanteena yllättävä, normaalioloista negatiivisesti poikkeava tilanne, jolla voi olla merkittäviä ja pitkäaikaisia vaikutuksia yrityksen maineelle ja uskottavuudelle. Yllättävyydestä huolimatta kriisiin voi ja kannattaa varautua, jotta sen aiheuttamat haitat jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.

Markkinoinnista, tietojen oikeellisuudesta ja GDPR:stä

Keskustelimme GDPR Tech:n Juha Sallisen kanssa GDPR:n vaikutuksesta markkinointiin. Innostuimme kovin aiheesta, ja pyysimme Juhaa vastaamaan muutamiin kysymyksiin aiheesta blogiimme.

H&V: 1. GDPR:stä on kirjoitettu ja puhuttu paljon viimeksi kuluneiden parin vuoden aikana. Kaiken tietovirran ja mielipiteiden keskellä on vaikea erottaa, mikä pitää paikkansa GDPR:stä puhuttaessa ja mikä ei?

How to enter the Finnish market?



For a foreign company seeking to enter the Finnish market or aspiring to gain a greater market share, there are a few important notions that should be taken into account in order to achieve effective marketing communications. We arranged these notions into a brief summary with three categories:

Miten hypätä mukaan kansainväliseen PR:ään?



”Hyvä tuote tai palvelu kyllä myy itse itsensä”- tämän ajattelutavan voit unohtaa jo ensimmäisenä. Tosiasia on, ettei mikään idea, tuote tai palvelu myy itseään, vaikka se siltä välillä saattaa meille näyttää. Kaiken lähtökohtana on oman yrityksen perustan asettaminen kuntoon, jotta päästään asetettuihin tavoitteisiin. Päästääkseen jäävuoren huipulle, täytyy tehdä myös konkreettisia toimintoja sinne kivutakseen. Ilman ydinviestejä tai kunnollisia markkinointistrategioita, ei voida päästä valtakunnallisen median korville.

Asiakastarina markkinointiviestinnän hitti vuonna 2019?



Uusi vuosi – uudet kujeet. Näinhän on tapana tokaista ja aloittaa uusi elämä monellakin eri osa-alueella. Mitä vuodesta 2018 noin yleisellä tasolla jäi sitten päällimmäisenä mieleen viestinnällisten asioiden näkökulmasta? Ainakin se, että sosiaalisen median kanavista löytyi edelleen paljon näkemystä eri alojen asiantuntijoilta mm. datan, markkinoinnin automaation ja mediaseurannan osalta. Harvakseltaan on kuitenkin saanut lukea konkreettisista luovista toimenpiteistä ja ratkaisuista – asiantuntijan kertomana.

Hyvää Joulua & Menestyksekästä Uutta Vuotta!



H&V:n kulunut vuosi sisälsi monta unohtumatonta sekä hienoa tarinaa ja kohtaamista. Tiimimme haluaa kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita sekä asiakkaita kuluneesta vuodesta. Rakennetaan yhdessä tulevasta vuodesta vielä menestyksekkäämpi.

Tervetuloa glögille!



Tule tutustumaan glögi- ja piparitarjoilun lomassa meihin sekä uusiin toimitiloihimme.

Tunnelmia IPRN-verkoston kokouksesta Luxemburgista



Kansainvälisen IPRN (International Public Relations Network) -verkostomme Euroopan kokous pidettiin kuun alussa Luxemburgissa. Kokouksessa kohtasivat 25 eurooppalaisen viestintätoimiston edustajat, ja kuulimme mielenkiintoisia esityksiä palvelumuotoilun ja viestinnän yhtymäkohdista sekä toimittajatutkimuksen tuloksia.

Luova asiantuntijakirjoittaminen, eli miten asiantuntijat saadaan tuottamaan sisältöä?



Asiantuntijoiden täytyy tuottaa yhä enemmän markkinointiviestinnän materiaaleja ja asiantuntijatyön yleistyessä tarve kasvaa. Ongelman ytimenä on, että asiantuntijan tekemästä työstä ei voi tuottaa kunnollista materiaalia ilman asiaosaamista (jota ulkopuolisella kirjoittajalla ei ole) ja toisaalta asiantuntijateksteiltä edellytetään yhä korkeampaa tasoa niin kirjallisina tuotoksina kuin markkinointiviestinnän kannalta.

Miten viestiä kriisitilanteissa?



Kriisit voivat olla lieviä tai jopa uhata liiketoiminnan jatkuvuutta. Varmaa kuitenkin on, että kaikki yritykset kokevat kriisitilanteita toiminnassaan. Kriisitilanteiden viestintä on erikoistilanteiden viestintää. Normaalit viestintätavat eivät silloin toimi ja tilanteen menestyksekäs hallinta viestinnän keinoin edellyttää välillä myös vaistomaisten reaktioiden vastaisia toimia. Avaintekijä kaikkien kriisitilanteiden menestyksellisessä viestinnässä onkin varautuminen ja harjoittelu.

Viestinnän trendejä Euroopasta ja Yhdysvalloista



H&V on mukana kansainvälisessä itsenäisten viestintätoimistojen verkostossa. IPRN (International Public Relations Network) koostuu yli 40 toimistosta eri puolilla maailmaa. Kysyimme verkoston toimistoilta kuulumisia, paikallisia trendejä ja heidän vinkkejään oman alueensa markkinaan tulemisesta ulkomaiselle yritykselle. Saaduissa vastauksissa kaikissa nousi esiin tarve ymmärtää riittävän hyvin kohdemarkkinaa ja sen viestinnän kirjoittamattomia sääntöjä.


We are proud to be a part of IPRN – International Public Relations Network. Through IPRN we can provide our clients an access to all market areas across the globe. Most importantly through IPRN we can gain insight into different markets – what are the best practises for each country in PR and marketing communications. Here are some examples of the agencies in IPRN network, let's hear what they have to say about their agencies and market areas!

Ymmärtämällä median toimintaa saadaan yrityksen viestit läpi



Miksi viestimme eivät mene mediassa läpi? Mitä ne toimittajat oikein haluavat, miksi ne kirjoittavat juttujaan? Täytyykö toimittajalle aina tarjota pitkä kostea lounas? Entä jos ne kirjoittavat jotain ihan muuta, mitä olen sanonut? Minulla on haastattelu tulossa, miten siihen voi valmistautua ennalta? Voiko meiltä haastatteluun tulla mukaan myös joku muu lisäkseni? Entä jos se toimittaja haluaa ottaa valokuvan?

Miten saadaan oma tiimi tuottamaan markkinointiviestinnän sisältöä?



Digitaalisen sisällöntuotannon suurimpia haasteita on saada homma käyntiin, sillä se edellyttää strategisia valmiuksia (ydinviestit, sisältösuunnitelma), näiden ymmärtämistä (sosiaalisen median ohje) sekä ohjattua harjoitusta käytännön kirjoittamis- ja julkaisemistyöstä (suunnitelmallinen tekeminen). Tässä neljä plus yksi vinkkiämme digisisällöntuotannon voittajatiimin rakentamiseen.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2