H&V blogi

Yrityksen sosiaalisen median kaksi kultaista sääntöä


Sosiaalisen median kanavia, mediatyyppejä ja toimintastrategioita on lukemattomia. Kuinka johtaa yrityksen sosiaalisen median toimia, jos ei tiedä kaikesta kaikkea? Asiantuntijoita kannattaa kuunnella, mutta aina ei ole helppoa päättää erilaisten vinkkien vyöryessä hyökyaallon tavoin tajuntaan, mitkä niistä vinkeistä kannattaa tai on edes mahdollista soveltaa käytäntöön. Tässä blogissa nostetaan esiin kaksi kultaista sääntöä, jotka pätevät aina ja kaikkien yritysten kaikkiin some-toimiin ja joiden avulla täysin some-ummikkokin pystyy ottamaan yrityksen some-kanavien ja -sisällön johtamisen haltuun.

Mustavalkoista dataa


Markkinointi on erittäin haastava laji. Ennen markkinoijalle käytännössä riitti, kun hallitsi pelikuviot tv:n, radion ja lehtien kanssa. Erityisesti pk-sektorilla painitaan parhaillaan merkittävien haasteiden parissa, koska budjetit ovat luonnollisesti rajalliset. Kuitenkin jonkinlaista monikanavaista näkyvyyttä ja kuuluvuutta tulisi saada aikaan, jotta myynti ja tunnettuus saataisiin kasvuun.

Viestintäaarre – oletko ratkaissut arvoituksen?


Olemme julkaisseet jo jonkin aikaa viestintäaarteita – pieniä suuria vinkkejä sisällön ja näkyvyyden luomiseen yrityksellesi. Toivomme, että niistä on ollut hyötyä. Eikä tässä vielä kaikki, sillä olet jo saattanut voittaa… eiku, hetkinen… siis… Pienistä puroista kasvaa suuri joki, sanotaan. Ehkä viestintäaarteidenkin kanssa pätee sama – ne ovat yhdessä jotakin enemmän? Jos olet jo ratkaissut arvoituksen, kannattaa lunastaa palkinto ohjeiden mukaan. Enempää emme sano. Paitsi, että vain viisaimmat ja rohkeimmat voivat voittaa.

H&V tutki: Sosiaalisen median merkitys suomalaisten journalistien työssä


Maailman muuttuessa ja sosiaalisen median merkityksen kasvaessa tulee journalismia ja mediasisältöjä tarkastella kriittisesti. Alati vaihtuvat otsikot pureutuvat nykypäivän tapahtumiin yhä intensiivisemmin, ja niitä myös jaetaan yhä nopeammalla syklillä. Tuottamamme kyselytutkimuksen mukaan sosiaalinen media herättää tarttumaan tiettyihin aiheisiin sekä kelpaa verkkolähteeksi huomattavalle osalle suomalaisista toimittajista. Sosiaalisen median voidaan sanoa olevan tärkeä työkalu toimittajien työssä, mikä tekee siitä merkittävän tutkimuskohteen monipuolisen ja tasavertaisen journalismin näkökulmasta.

Osaoptimoinnin harha markkinoinnissa ja viestinnässä!


Markkinointiviestinnässä tulee katsoa kokonaisuutta, sillä se on enemmän kuin osiensa summa. Oma, ansaittu ja ostettu media on kuitenkin niin laaja kenttä, että on helppo astua osaoptimoinnin ansaan. Tässä blogissa annamme muutamia vinkkejä ja kerromme esimerkein, miten markkinointiviestinnän kokonaisuutta tulisi johtaa liiketoiminnalle mielekkäällä tavalla.

Voiko viestinnän onnistumista mitata? Kyllä voi!


Markkinoinnin ja viestinnän onnistumisen mittaaminen on mahdollista, jopa usealla eri tavalla. Olennaisinta kuitenkin on tietää oman brändin maineen kilpailukyky - sen myötä joko ollaan kohderyhmän mielessä ykkösenä tai ei. Esimerkki: kännykkäsi putoaa lattialle ja menee rikki. Minkä kännykän ostat seuraavaksi? Todennäköisesti mieleesi nousi se yksi ylitse muiden - vaikka objektiivisesti ajateltuna vaihtoehtoja saattaisi olla aika montakin. Sama pätee mihin tahansa ostopäätökseen: maineen kilpailukyky ratkaisee kuka vie kaupan kotiin.

Oma, ostettu ja ansaittu – Markkinointiviestinnän pyhä kolminaisuus 

”Ei kahta ilman kolmatta” ja ”kolmas kerta toden sanoo”. Tupu, Hupu ja Lupu, Kolme pientä porsasta sekä Kolme muskettisoturia. Numero kolme on saanut osakseen jopa maagisen numeron tittelin, ja se esiintyy monesti paitsi sanonnoissa myös saduissa ja tarinoissa. Markkinointiviestinnässäkin kolmen kohdan kokonaisuudelle on syytä antaa sen ansaitsema huomio.

Väittämiä ja viestintäaarteita

Viestintään, mainontaan ja markkinointiin liittyy todella laaja kokonaisuus tietoa ja taitoa. Monikanavaisuus on samalla moninkertaistanut tarvittavan osaamisen määrän. Asiakkaamme kysyvät usein meiltä vinkkejä, ideoita ja neuvoja omaan tekemiseensä, ja olemmekin täällä blogissa jakaneet ideoita ja näkemyksiä sekä parhaita käytäntöjä. Lisäksi olemme vuoden verran julkaisseet viikoittaisia vinkkejä #viestintäaarre sosiaalisen median kanavissamme. Kannattaa myös tutustua kesäisiin Väitteitä markkinointiviestinnästä -videoihimme, joissa otamme kantaa ja jaamme vinkkejä useasti kuulemiimme väittämiin.

Uuden brändi-ilmeen suunnittelu, miten se tehdään? 


Luova prosessi on aina hieman mystinen asia, mutta sen mystifiointi on turhaa. Kyse on suunnittelutyöstä, jossa lähdetään liikkeelle tavoitteista, ideoidaan paljon ja heitetään pois paljon hyviä ideoita, jotta löydetään paras. Usein brändi-ilmeen suunnittelu aloitetaan logosta. Logossa kiteytyy kaikki asiat, joita brändi haluaa viestiä aina arvoista ammattiotteeseen. Uuden yritysilmeen suunnittelun mysteeriä avataksemme esittelemme ohessa oman logomme syntytarinan.

Pienennä maailmaa kanssamme


Hyvät matkustajat, tervetuloa lennolle GLO-B44-L1. Haluamme toivottaa oikein mukavaa lentomatkaa! 

Nordic Entries – ensimmäinen askel kohti kansainvälisyyttä!


Kun jotain osaa erinomaisesti, on usein luonnollista joko etsiä lisää haasteita tai jakaa osaamistaan muille. Me teimme molemmat, ja veimme Oman, Ostetun ja Ansaitun median osaamisemme kaikkiin Pohjoismaihin uudella Nordic Entries -palvelullamme - jotta sinä voit ottaa turvallisen askeleen kohti kansainvälistä liiketoimintaa. 

Highway to Sell – on aika painaa kaasua!


Kesän myötä akut on toivottavasti ladattu ja energiaa riittää liiketoiminnan kehittämiseen. On siis oivallinen aika painaa kaasua, siirtyä kiihdytyskaistalle kohti muutosta ja viedä oma liiketoiminta seuraavalle tasolle.

Markkinoinnin ja viestinnän strategia lähtee liiketoiminnan perusteista


Aivan liian usein törmään tilanteeseen, jossa asiakkaani liiketoiminnan perusteet ovat unohtuneet markkinoinnin ja viestinnän päivittäisellä tasolla. Tämä johtuu siitä, että strategisen tason suunnittelussa on heikkouksia. Ehkä markkinoinnin ja viestinnän strategiaa suunniteltaessa liiketoimintajohto ei ole mukana tarpeeksi tiiviisti, ehkä hetkelliset taktiset valinnat ajavat strategisen tason yli tai yksinkertaisesti strateginen suunnittelu on ollut heikkolaatuista, eli käyttökelvotonta arjen tekemisen ohjaamisessa.

Medianäkyvyyttä yritykselleni – helppoa kuin heinänteko?


Monella yrityksellä on tänäänkin kerrottavaa, joka voisi kiinnostaa myös mediaa. Mutta miten päästä esiin? Asiallinen näkyvyys mediassahan lisää yrityksen tunnettuutta ja mainetta.

Suuntana pohjoismainen markkina? Me autamme!

Pohjoismaiden markkinat ovat monelle suomalaisyritykselle kotimarkkinaan verrattavissa oleva luonteva ensimmäinen kansainvälisen laajentumisen kohde. Viestintä ja markkinointi ovat ensimmäisiä ratkaistavia kysymyksiä: millä kielellä toimitaan, missä maissa, mitä toimenpiteitä tehdään ja millä budjetilla… me autamme löytämään vastaukset! Nordic Entries -palvelumme on tarkoitettu kaikille yrityksille, jotka haluavat tehdä markkinointia ja viestintää yhdessä tai useammassa Pohjoismaassa.

Konsultti vai kielipoliisi?

Kun ajattelemme, puhumme ja kirjoitamme, viestimme. Viestimme syntyvät ensin ajatuksissamme, jonka jälkeen ne jäsentyvät äänteiksi, sanoiksi, lauseiksi ja vaikka tällaiseksi blogitekstiksi. Kaiken tämän ytimessä on kieli.

Highway to Sell – Tunnettuus on kiihdytyskaista myynnin edistämiseen

Kuinka moni alkoi mielessään hyräilemään otsikon luettuaan legendaarista AC/DC:n kappaletta. Uskallan väittää, että melko moni. Vastaavasti punaiset kengänpohjat vievät yleisesti ajatukset luksuskenkiin ja esimerkiksi suklaasta puhuttaessa ainakin suuren osan suomalaisista ajatukset kulkeutuvat tietyn brändin makumaailmaan. Kaikki nämä ovat esimerkkejä siitä, mitä tunnettuudella parhaimmillaan saadaan aikaan – mielen päällä pysyminen.

Sisältötehdas-valmennus kirjoittajan apupyörinä ja sisältöstrategia kypäränä

Kevään koittaessa on tullut jälleen aika kaivaa polkupyörät varastoista ja kurvata hiekasta puhdistetuille kaduille. Talven jälkeen satulaan nouseminen voi tuntua jännittävältä, ja turvallisen ajon takaamiseksi onkin tärkeää muistaa huoltaa sekä polkupyörä että turvavarusteet. Pyörän huollon yhteydessä voi pohtia, olisiko aika huoltaa myös yrityksen sisältöstrategia ja sosiaalisen median sisältösuunnitelma.

FreeStyler-matka jatkuu…

On kulunut muutama kuukausi (ajattoman) FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -bisneskirjan julkaisusta. Ensimmäinen, reilu 2 vuoden sisällöllinen sekä tuotannollinen ponnistus on tehty: myyntikanavat aktivoitu ja ensimmäisen vaiheen promootio (mm. yli 20 BNI online -myyntikokousta läpi Suomen) suoritettu. Tästä on hyvä jatkaa, sillä erilaisten promootioiden tekeminen kirjan ympärillä tulee luonnollisesti jatkumaan vielä pitkään.

Podcastilla tarinaa ja tietoa maailmalle?


Monille ihmisäänen kuunteleminen on tehokkain tapa vastaanottaa tietoa. Podcast on hyvin tehokas brändimarkkinoinnin työkalu. Podcast on hyvä tapa rakentaa henkilöbrändiä, jakaa tietoa, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä luoda laadukas työnantaja-, yhteistyökumppani- ja asiantuntijamielikuva. Podcast on tehokas tapa ilmaista itseään ja puhua itselleen tärkeästä aiheesta, se myös mahdollistaa syvällisemmän asian käsittelyn.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2