analytiikka, digimarkkinointi
Mikko Sillanpää
7.9.2021

H&V Spotlights 47-2021

Voiko viestinnän onnistumista mitata? Kyllä voi!

Markkinoinnin ja viestinnän onnistumisen mittaaminen on mahdollista, jopa usealla eri tavalla. Olennaisinta kuitenkin on tietää oman brändin maineen kilpailukyky – sen myötä joko ollaan kohderyhmän mielessä ykkösenä tai ei. Esimerkki: kännykkäsi putoaa lattialle ja menee rikki. Minkä kännykän ostat seuraavaksi? Todennäköisesti mieleesi nousi se yksi ylitse muiden – vaikka objektiivisesti ajateltuna vaihtoehtoja saattaisi olla aika montakin. Sama pätee mihin tahansa ostopäätökseen: maineen kilpailukyky ratkaisee kuka vie kaupan kotiin.

Mitä maineen kilpailukyky itse asiassa tarkoittaa? Yksinkertaistettuna sitä, että ostopäätöstä tehtäessä päätöksentekijällä on lista kriteerejä, joiden mukaan valinta tehdään. Valintakriteerien lisäksi on olemassa jonkinlainen tietoisuus markkinan tarjoamista vaihtoehdoista, tunnettuus. Mitä paremmin tuotteemme tai palvelumme uskotaan vastaavan valintakriteereihin, sitä varmemmin hankintapäätös tehdään. Kyse on maineesta, mielikuvasta. Oma tuote saattaa olla parempi kuin kilpailijan useimmissa tapauksissa, mutta jos sen ei uskota olevan, eikä sitä tunneta, ei se myöskään myy.

Markkinointiviestinnän tehoa mitataan siksi parhaiten maineen kilpailukyvyn mittauksella. Missä ollaan nyt, missä ollaan vuoden päästä? Jos olemme tänä vuonna maineen kilpailukyvyssä neljäntenä ja parin vuoden päästä ykkösenä, on markkinointiviestintä onnistunut.

Vain tuntemalla kohderyhmän valintakriteerit, omat vahvuudet ja heikkoudet niihin nähden sekä kilpailijoiden sijoittuminen samassa vertailussa, voidaan ymmärtää mikä on maineen kilpailukyky, mihin suuntaan markkinointiviestinnän sisältöjä pitää kehittää sekä mitä tuloksia tehdyllä työllä on saavutettu.

Maineluotain on usein alkupiste tuloksellisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V Maine Maineluotain Täsmä on sopiva alkututkimus rajattuun liiketoimintahaasteeseen ja sen tuloksia voidaan myös käyttää vastaavasti rajatumman kokonaisuuden, esimerkiksi yhden tuotteen tai asiakasryhmän mukaiseen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V DigiEnsin Maineluotain Online -tutkimuksessa tutkitaan yrityksesi tai brändisi positiota onlinemaailmassa ja sosiaalisessa mediassa.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä InstagramissaLinkedInissä ja Facebookissa.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...