Marko Alanko
28.2.2020

H&V Spotlights 9-2020

Raha ratkaisee menestymisen markkinoinnissa – aina?

Yleinen käsitys markkinoinnin ja viestinnän osalta on se, että kunhan saadaan paljon budjettia, niin saadaan hommat onnistumaan. Erityisesti rahoitusta hakevat yritykset arvioivat liiketoimintasuunnitelmiin budjetteja, joilla homma saataisiin ns. rokkaamaan. Yleinen mielikuva, miten asiaa käsitellään tai siihen suhtaudutaan on kuitenkin väärä.

Itse on tullut oltua mukana projekteissa, joissa taloudellinen alkuinvestointi markkinointiin on ollut kuusinumeroinen, ja lopputulos on ollut floppi. Sitten taas on ollut projekteja, joissa alkuinvestointi on ollut kaksinumeroinen, ja lopputuloksena on syntynyt kansainvälisesti menestynyt ilmiö. Lopulta ratkaisevana tekijänä ei ole ollut pelkästään raha, vaan myös ideat, sisältö, tahtotila, sattuma, tiimi, aika ja onni… niillä menestystarinoita palveluiden ja tuotteiden osalta on syntynyt. Tuote tai palvelu pitää myös olla kunnossa, mutta niiden ei tarvitse olla täydellisiä.

Maalaisjärki pitää aina olla tekemisessä mukana, ja esimerkiksi operaattoritason brändin jalkautus saadaan ajettua markkinaan parissa viikossa toistamalla viestiä runsaasti eri medioissa ostetulla medialla. Ostetulla näkyvyydellä tuleekin vahvistaa tekemisen perustaa. Mutta vaikka hommaan syydettäisiin kuinka paljon rahaa tahansa, ei ole varmuutta, että pureeko kampanja lopulta niin, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta/palvelusta. Edelleen kuljetaan osittain myös henkimaailman asioissa lanseerausten menestysten osalta. Tarvetta erilaajuisen markkinoinnin tekemiseen löytyy paljon myös PK-sektorilta, jolla budjetit ovat pieniä yksittäisen toimijan osalta. Massana PK-yritykset kuitenkin muodostavat merkittävän kohderyhmän erikokoisille näkyvyyden tarjoajille. Olen usein verrannut luovuuden maksimoinnin tilannetta siihen, kun ihmisellä ei ole rahaa elämiseen. Silloin aletaan miettimään luovia ratkaisuja päivittäiseen selviytymiseen niin, että esimerkiksi ruokaa pitää saada vaikka rahaa ei ole. Vertaus on ehkä raju, mutta ajatus pohjalla kuitenkin sama.

Viestintä osana yrityksen myynnin prioriteetteja

Harvoissa yrityksissä käytetään aikaa markkinoinnin ja viestinnän sisältöjen todelliseen ideointiin, suunnitteluun ja aikataulutukseen – ainakaan niin, että se koettaisiin osana yrityksen myynnin prioriteetteja. Tarkennetaan vielä sitä, että markkinoinnille osataan laskea ja asettaa budjetteja, mutta aikaa itse sisällölliseen asiaan, että miten toteutus tehtäisiin yhdessä yrityksenä/tiiminä jää tavallaan kokonaisuudessa varjoon. Varmaan osittain siksi, koska voittavan ja toimivan sisällön tuottaminen on taitolaji, joka on jatkuvasti elävä oma pitkäkestoinen tekemisen prosessinsa. Sitä pitää hioa kokeilujen kautta omalle yritykselle sopivaksi. Jos asia on johdossa sokea piste, silloin markkinointi on yksi pakollinen kulubudjettisarake Excel-taulukossa.

Älä siis tuudittaudu markkinointiviestinnässä siihen, että raha pelkästään ratkaisee menestymisen. Kun oma, ostettu ja ansaittu media kirkastuu, balansoituu ja tarkentuu kaikkiin osa-alueisiin tarvittavat investoinnit ja resurssit.

Huom: Syksyllä 2020 julkaistaan uudenlainen markkinointiviestinnän kirja.


Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Marko Alanko

Motto:

... Lähetä viesti ......... Soita...