Marko Alanko
6.11.2020

H&V Spotlights 45-2020

Johda viestintää ja markkinointia viihdemaailman malleilla

FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi on viihdyttävän hyvä bisneskirja, joka kertoo, miten viihdeteollisuudessa ideasta rakennetaan ilmiöitä. Keskeisenä aiheena kirjassa on voittava viestintä eli mallit, joilla aidosti luodaan tuloksia sekä erityisesti mallien soveltamista mihin bisnekseen tahansa. Projektin taustalla on ollut pohdintaa perinteisistä oppimateriaaleista etenkin liiketoiminnan, viestinnän sekä markkinoinnin osalta. Sen sijaan, että kirjassa keskityttäisiin pelkästään teoriapohjaiseen asiaan, siinä halutaan tuoda esiin hiljaista tietoa (learning by doing) käytännön esimerkeillä.

Susanna Ruuhilahden ja minun yhteinen matka kirjan teossa alkoi sattumasta. Ilman suunnitelmallista tekemistä — ja loistavia kohtaamisia sekä kokemuksia — FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi -kirja ei kuitenkaan olisi syntynyt. Kuten kuvasta näkyy, kuluvalla viikolla saatiin painosta ulos uunituoreet kappaleet.

Alla on ote kirjasta, jossa esitellään voittavan viestinnän konseptia:

OSIO I : VOITTAVA KONSEPTI
Voittava viestintä tarkoittaa rohkeutta, ammattitaitoa, ajattelua ja järjestelmällistä tekemistä onnenkantamoisilla höystettynä. Se ei ole teoria koulun oppikirjoista vaan kyseessä on käytännön kokemuksesta muotoutunut konsepti, mikä pyrkii auttamaan firmoja ja organisaatioita tuomaan esille jotakin sellaista omasta itsestään, joka kiinnostaa kohderyhmää.
Voittavan viestinnän konseptissa on kyse siitä, miten tehdään bisnestä luovasti ja eri kokoisilla budjeteilla niin, että jokainen projekti voi itsessään olla aivan yhtä tärkeä ja merkityksellinen. Voittavan viestinnän ydin on aina sama.

Aivan kuten talon perustukset valetaan aina samaan tapaan, mutta tyyli, väri, sisärakenteet ja sisustus tekevät talosta uniikin. Ensin on kuntoon kuitenkin laitettava perusta. Kun pohjatyö on tehty huolella, voi varioida, luoda ja tehdä oman mielensä mukaan.


Viihdyttävän hyvä bisneskirja 

Kirja tarjoaa ajatuksia ja ideoita siihen, miten voit soveltaa ja toteuttaa voittavan viestinnän mallia omassa toiminnassasi. Kirjan perustana on ajatus siitä, että jokainen, joka haluaa menestyä, tarvitsee markkinointia ja viestintää oman toimintansa osaksi. Tarve ei katso toimialaa tai yrityksen kokoa. Kaikella tekemisellä viedään eteenpäin tunnettuutta, jonka avulla voidaan merkittävästi vahvistaa myynnin toimenpiteitä.

Olin aiheesta myös Antti Pietilän, Suomen SaaS-gurun (Software as Service), haastateltavana. Aiheena voittava viestintä kiinnostaa selvästi yli rajojen. Katso haastattelu, niin ymmärrät miten viihdeteollisuuden opit sovelletaan uusien tuotteiden tai yritysten lanseeraukseen.

Tai kuuntele keskustelu podcastina: https://anchor.fm/loyalistic

Opiskelijoille, yrittäjille, yrityspäättäjille kohdistettu monikanavaisen viestinnän ja markkinoinnin johtamisen FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -tietokirja on 12.11.2020 alkaen tilattavissa hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Painettu versio nyt myös ennakkotilattavissa: http://teamfreestyler.com/tilaa/ 

Kirjan tiedot:
Nimike: FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia)
Alanimike: Voittava viestintä & markkinointi
Kustantaja: BrandLoud Entertainment
Tekijät: Ruuhilahti, Susanna (kirjoittaja), Alanko, Marko (kirjoittaja)
Sivumäärä: 144
Digitaaliset versiot: PDF, ePub ja mp3-äänikirja


Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Marko Alanko

Motto:

... Lähetä viesti ......... Soita...