viestintätoimisto
Marita Larmia
22.9.2020

H&V Spotlights 39-2020

Lähes jokainen suomalainen journalisti etsii taustatietoa eri verkkolähteistä

Journalistien tiedonkeruuta ja sosiaalisen median käyttöä käsittelevän tutkimuksen* mukaan lähes jokainen eli huikeat 97 prosenttia suomalaisista journalisteista etsii eri verkkolähteistä taustatietoa artikkeleihinsa joko aina tai usein. Vastaavatko yrityksesi kotisivut ja somekanavat toimittajien ja asiakkaidesi tiedontarpeeseen?

Eniten verkosta etsittiin tietoa mediassa jo julkaistuista artikkeleista. Jopa 22,3 prosenttia journalisteista kertoi käyttävänsä niitä tiedonkeruussaan. Kakkoseksi kirivät yritysten kotisivut, joista tietoa haki puolestaan joka viides suomalainen toimittaja. Sosiaalisen median eri kanavat paljastuivat toimittajien varteenotettavaksi tietolähteeksi: lähes 14 prosenttia suomalaisista toimittajista kertoi hakevansa taustatietoja somesta. Muita suomalaisten toimittajien keskeisiä verkkolähteitä olivat mediassa ilmestyneet jutut (22,3%), institutionaaliset tietolähteet (19,1%), verkkosanakirjat (6,2 %) ja muut painetut tekstit (7,5 %).

Twitter ja Instagram haastavat Facebookia toimittajien tiedonkeruussa 

Facebook kipusi some-ykköseksi suomalaisten toimittajien tiedonlähteenä, sillä 36,4 prosenttia somea tiedonlähteenään käyttävistä toimittajista haki sivuilta tietoa. Twitteristä tietoa kalasteli joka viides eli 20,6 prosenttia ja Instagramista 17,4 prosenttia toimittajista. Näiden vanavedessä taustatietoa omiin artikkeleihin haettiin myös LinkedInistä (8,6 %) ja YouTubesta (9,1).

WhatsAppia käytetään vapaa-ajalla – vaikkei tietolähteenä 

Suomalaiset journalistit käyttävät monipuolisesti sosiaalista mediaa myös työn ulkopuolella, ja somekanavien suosio jakautui yllättävän tasaisesti. Facebook on edelleen journalistien suosituin somekanava (21,1%), mutta myös WhatsAppin käyttäjäkunta oli laaja eli 17,9 % toimittajista. YouTube nousi kolmanneksi suosituimmaksi toimittajien vapaa-ajallaan käyttämäksi some-kanavaksi (17 %). Instagram oli tiukasti suosituimpien somekanavien vanavedessä 16 prosentin osuudellaan. Twitteriä (13,7 %) ja LinkedIniä (11,7 %) käytettiin niin ikään aktiivisesti.

Ei ole samantekevää miten yrityksesi näkyy verkossa ja somessa

Tutkimustulokset nostavat esiin sen kiistattoman tosiasian, että kiinnostava ja mahdollisimman monia puhutteleva verkkonäkyvyys kotisivuilta someen on keskeistä yritykselle ja sen menestykselle myös journalistien näkökulmasta. Varmistu yrityksesi viestien hallitusta monikanavaisesta perillemenosta ja käytä viestinnän suunnittelussa ja viestien kirkastamisessa viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia!

*Harkonsalo & Vesa toteutti italialaisen kumppanitoimistonsa L45:n kanssa kansainvälisen tutkimuksen “Journalism in the digital era”. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan yli 800 journalistia 12 eri maasta. Blogini lähteenä olen käyttänyt Suomen tutkimustuloksia.

Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Marita Larmia

Motto:

... Lähetä viesti ......... Soita...