Maineluotain
Marko Alanko
22.8.2018

H&V Spotlights 34-2018

Kohdistettu tutkimus viestintä- ja markkinointistrategian tueksi

Elämme maailmassa, jossa tietoa tulvii yli äyräiden, suunnasta jos toisesta. Entistä enemmän tekijöillä kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeutuu, hämärtyy, ja helposti lipsahdetaan oikoteiden kautta tekemään ensin mikrotason toimenpiteitä – ennen ison kuvan kirkastamista. Viestinnän ja markkinoinnin rakentaminen toimivaksi myynnin tueksi on oma vaativa taitolajinsa.

Ainahan on mahdollisuus saada lottovoitto olemalla oikeassa paikassa, oikeaan aikaan jne. Mutta määrätietoisella tekemisellä on kuitenkin alasta riippumatta mahdollisuus saada pitkäkestoisemmat vaikutukset tulosten aikaansaamiseksi.

Markkinoilla on tarjolla paljon erilaisia tutkimuksia, joilla pystyy kartoittamaan ja saamaan mm. viestintä- ja markkinointistrategian tueksi erilaista dataa. Kansainvälisen organisaation datagurut kouluttivat aikoinaan mm. datan tulkintaa ja merkitystä päätösprosesseissa. Noista koulutuksista lopulta päällimmäisenä jäi muistiin se, että lähes kaikkeahan pystyy mittaamaan, niin paljon, että datan kanssa voi lopulta olla ihan hukassa. Tärkeintä on selventää itselle se, millä konkreettisella datainformaatiolla loppupeleissä on merkitystä oman liiketoimintasi kehittämisessä ja/tai kasvattamisessa? Joskus tarvittava data voi olla yksinkertaisuudessaan hyvinkin tehokasta.

H&V:llä käytämme viestintästrategian uudistamisprosessin yhteydessä kahta suhteellisen yksinkertaista, mutta tehokasta laadullista tutkimusta, jotka ovat Maineluotain ja Asiakaskokemus.

Maineluotain on ainutlaatuinen ja tuloksellinen työväline liiketoiminnan kehittämisessä.

Maineluotaimella selvitetään yrityksen maineen kilpailukyky asiakkaiden mielissä verrattuna kilpailijoihin. Maineluotain-tutkimuksen tuloksena saadaan faktoihin perustuva tieto viestinnän, markkinoinnin ja myynnin johtamiseen: mitä kohderyhmille pitää tarjota, miten voitetaan kilpailijat ja mistä pitää viestiä ulospäin.

Asiakaspolkusi heikkoudet ja vahvuudet löydämme tehokkaalla asiakaskokemuksen palveluntarinamenetelmällä. Paljastamme asiakkaasi kokemukset ostoprosessista aina ostoaikeen muodostumisesta ostotapahtuman toteutumiseen asti ja/tai kokemukset ostetun palvelun tai tuotteen käytöstä. Asiakaskokemuksen ymmärtämisen ja johtamisen tutkimuksemme kautta saat ymmärryksen, miksi asiakas tekee jotain tai jättää jotain tekemättä, ja samalla paljastamme, kuinka asiakkaan tunnereaktiot saattavat vaihdella ajan kuluessa tai tilanteiden myötä. Konkretisoimme, mitkä asiat ja aktiviteetit liittyvät toisiinsa ajallisesti ja paikallisesti.

Kun viestintä- ja markkinointistrategian uudistus tai tarkennus tulee organisaatiollesi ajankohtaiseksi, kannattaa kartoittaa oikeanlainen tutkimus päätöksenteon pohjaksi. Kerromme mielellämme lisää tutkimuksista, joilla tehostetaan markkinointiviestintääsi!


Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi. Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhtenäisen johtamisen tueksi suosittelemme H&V Maine Maineluotain -tutkimusta, joka kertoo mainepositiosi ja miten erottaudutaan kilpailussa positiivisesti. Asiakaspolun tutkintaan suosittelemme H&V Maineluotain Asiakaskokemus -tutkimusta.

Marko Alanko

Motto:

... Lähetä viesti ......... Soita...