Mikko Sillanpää
1.1.2021

H&V Spotlights 3-2021

Laadukas viestintästrategia on yrityksen tarinan pohja


Uusi vuosi, uudet kujeet.

Mikä on yrityksesi tämän vuoden viestinnän ytimessä? Mitä nostetaan esiin ja millä sävyllä? Miten palvelut ja tuotteet saadaan näkyville ja erottautumaan muista?

Kirkkain viestein uuteen vuoteen!

Yrityksen viestinnän ytimeksi on hyvä kehittää kohderyhmiä puhutteleva ja kilpailijoista erottuva viestintästrategia. Tämän pohjalta on huomattavasti helpompaa määritellä, mitä sisältöä yritys milloinkin julkistaa ja millä kulmalla.

Yrityksen viestintä muodostaa tarinan, joka kehittyy koko asiakkaan matkan ja asiakassuhteen ajan. Tähän liittyy niin tuotettu sisältö, markkinointi, myynnin viestit kuin asiakaskokemuskin. Jotta kokonaisuudesta, koko tarinasta, tulee yhtenäinen, on viestinnän pohjan oltava kunnossa. Parhaimmillaan yrityksen viestintä imee asiakkaan mukaansa ja saa mielenkiinnolla seuraamaan yrityksen kanavia. Samalla kilpailijoiden rooli asiakkaan päätöksissä vähenee.

Samaan aikaan kun viestintästrategia helpottaa arkea, se myös tehostaa sitä. Suunnittelemattomasta viestinnästä puuttuu monesti kärki ja johdonmukaisuus. Tällöin mielikuva yrityksestä on monesti hajanainen ja sekava – niin kohderyhmässä, asiakkaalla kuin yrityksen sisälläkin. Monella yrityksellä meneekin herkästi resursseja toimintaan, joka ei ole suunnitelmallista tai kannattavaa.

Nyt uuden vuoden alkuun on hyvä katsoa yrityksen viestintästrategia kuntoon, jotta arki tehostuu.
Tutustu H&V Maine Viestintästrategiaan tästä.


H&V Maine Maineluotain on usein alkupiste tuloksellisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V Maine Maineluotain Täsmä on sopiva alkututkimus rajattuun liiketoimintahaasteeseen ja sen tuloksia voidaan myös käyttää vastaavasti rajatumman kokonaisuuden, esimerkiksi yhden tuotteen tai asiakasryhmän mukaiseen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V DigiEnsin Maineluotain Online -tutkimuksessa tutkitaan yrityksesi tai brändisi positiota onlinemaailmassa ja sosiaalisessa mediassa.

Maineluotain-tutkimuksen jälkeen edetään usein H&V Maine Viestintästrategia ja/tai H&V DigiEnsin Sisältöstrategia (tai näiden yhdistelmään), jossa päätetään viestinnän ja markkinoinnin kanavat. Kanavakohtaisesti käytännön työhön edetään esimerkiksi H&V DigiEnsin Sisältö, H&V DigiEnsin Fullbound, H&V Maine Mediasuhteet, H&V Maine Asiakasviestintä tai H&V Maine Yhteiskunta -palvelujen avulla. H&V Maine Viestintästrategia on osa H&V Maine -palvelukokonaisuutta.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...