Mikko Sillanpää
1.4.2020

H&V Spotlights 14-2020

Online-näkyvyys, hakukoneoptimointi ja myynti

Organisaation viestinnässä ja markkinoinnissa tehdään päivittäin päätöksiä. Viestinnällä määritellään organisaation ääni, sisältö ja siihen liittyvät mielikuvat. Jokainen blogiteksti, somepostaus, uutiskirje tai verkkosivun päivitys sisältää loputtoman määrän valintoja aina aiheesta kuvaan ja sanavalintoihin. Kaikki nämä valinnat vaikuttavat löydettävyyteen ja puhuttelevuuteen… ja pääsääntöisesti lopputuloksena pitäisi olla jotakin, millä tehdään myyntiä.

Monesti viestitään kuitenkin ilman taustatietoja, pelkän mututuntuman perusteella.

Onko viestintänne niin tehokasta kuin se voisi olla?

Miten organisaationne näkyy verkossa? Millä sanoilla teidät löydetään? Vai löydetäänkö teitä ollenkaan? Millä termeillä tarjoamaanne palvelua tai tuotetta etsitään? Keitä ovat suorat kilpailijanne? Mistä he viestivät? Miten te sijoitutte suhteessa kilpailijoihinne? Miten te erottaudutte? Kenelle te viestitte? Mikä on kohderyhmänne? Mitä teidän kannattaa viestiä? Miten teidän kannattaa toimia?

Tiedätkö vastaukset yllä oleviin kysymyksiin? Kattavan taustatiedon perusteella viestinnästä tehdään tehokasta. Jos markkinaa, kilpailijoita, kohderyhmää tai käytettyjä hakusanoja ei tiedä, tulee viestinnästä herkästi hakuammuntaa.

Hakukoneoptimointi trendisanana — tietoa viestinnän tueksi

Törmäämme yhä useammin siihen, että organisaatiota kiinnostaa ”hakukoneoptimointi” ilman, että on selvää käsitystä siitä, mitä se tarkoittaa käytännössä tai mihin ja miten se oikeasti vaikuttaa. Sanasta ”hakukoneoptimointi” on tullut monesti kontekstia vailla oleva trendisana. Teknisesti hyvät verkkosivutkaan eivät vie pitkälle, jos kohderyhmä tai sisältö ei ole kohdillaan. Siksi haluamme selvittää olennaiset taustatekijät viestinnän tueksi ja kehittää online-näkyvyyttä systemaattisesti.

Maineluotain Online -palvelussamme aloittamme tutkimalla organisaation online-näkyvyyden nykytilaa kilpailijavertailuineen ja tämän jälkeen määritämme kehityskohteet sekä viestinnän kohderyhmät ja viestit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että viestinnän tueksi saadaan tutkittua dataa hakutuloksista, kohderyhmistä, organisaation ja sen kilpailijoiden mainepositioista sekä siitä, mikä teidät erottaa kilpailijoistanne. Selkeän datan perusteella voidaan vetää johtopäätöksiä ja antaa toimintasuosituksia. Näin voidaan rakentaa viestinnällinen kokonaisuus, jolla edistetään löydettävyyttä oikeille ihmisille oikealla tavalla — ja saadaan tuloksia.


H&V DigiEnsin Maineluotain Online -tutkimuksessa tutkitaan yrityksesi tai brändisi positiota onlinemaailmassa ja sosiaalisessa mediassa. Maineluotain Online on osa H&V Maine ja H&V DigiEnsin -palvelukokonaisuuksia.

Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...