PALVELUT

H&V PR

H&V BRAND

H&V DIGI

H&V CONSULTING

Google-näkyvyyden optimointi nostaa kilpailukykyä verkossa

Digitaalisen näkyvyyden sydämessä on monelle yritykselle Googlen hakutuloksissa erottuminen edukseen kilpailijoista. Se onkin noussut yhdeksi kriittisimmäksi tekijäksi yritysten menestyksessä, puhutaan kilpailukyvystä. Jokainen klikkaus ja jokainen haku piirtävät kuvaa siitä, kuinka yritykset näkyvät digitaalisessa maisemassa. Tässä blogikirjoituksessa kurkistamme Google-näkyvyyden optimoinnin maailmaan ymmärtääksemme, kuinka se voi toimia yrityksesi kasvun katalysaattorina.

Google-näkyvyyden merkitys syntyy Googlen suosiosta. Etsittiinpä tietoa sitten B2B-palveluista tai kuluttajatuotteista kääntyy käyttäjä usein Googlen puoleen etsiessään tietoa ostopäätöstä varten. Tämä tekee Googlesta kriittisen tärkeän kanavan potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Google-näkyvyys ei olekaan pelkästään näkymistä hakutuloksissa; se on yrityksesi ensivaikutelma, brändisi digitaalinen käyntikortti.

Avaimet Google-näkyvyyden parantamiseen

Hakukoneoptimointi (SEO): SEO on tekninen perusta, jolle Google-näkyvyyden rakentaminen aloitetaan. Optimoimalla sivustosi sisällön, rakenteen ja metatiedot hakukoneille sopiviksi, voit parantaa sijoituksiasi hakutuloksissa ja houkutella enemmän kävijöitä sivustollesi. Paraskaan sisältö, jota Google ei osaa luokitella ja tarjota näkyville ei auta saamaan näkyvyyttä.

Arvokkaan sisällön tuottaminen: Google arvostaa laadukasta, yleisöä kiinnostavaa sisältöä, sillä vain toimittamalla sitä Google varmistaa omien käyttäjiensä uskollisuuden. On tärkeää ymmärtää kyseessä olevan yhteistyö yrityksesi ja Googlen välillä, sillä Google tuntee käyttäjänsä ja haluaa tarjota näille relevanttia sisältöä. Siksi säännöllisesti päivitetty, hyödyllinen ja kohderyhmälle suunnattu sisältö ei ainoastaan vedä puoleensa lukijoita, vaan myös parantaa sijoituksiasi Googlen hakutuloksissa. Esimerkiksi, jos myyt maaleja, voit harkita myös sisällön tuottamista esimerkiksi maalausohjeiden muodossa (Miten hirsiseinä maalataan?) sen lisäksi, että kerrot maalivalikoimastasi.

Mobiilioptimointi: Mobiililaitteiden käytön kasvaessa on välttämätöntä, että verkkosivustosi on optimoitu mobiilikäyttöön. Google suosii mobiiliystävällisiä sivustoja, joten varmista, että sivustosi on responsiivinen ja latautuu nopeasti kaikilla laitteilla. On tavallista, että sivuston liikenteestä 50-75 prosenttia tulee mobiililaitteilta.

Paikallinen SEO: Erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille paikallisen SEO:n hyödyntäminen on olennaista. Varmista, että yrityksesi tiedot ovat ajan tasalla Google My Business -palvelussa ja muilla paikallisten hakemistojen sivustoilla.

Laadukkaiden linkkien hankkiminen: Ulkoiset linkit sivustollesi toimivat äänenä Googlelle sivustosi laadusta ja relevanssista. Pyri saamaan laadukkaita backlinkkejä luotettavilta sivustoilta parantaaksesi sijoitustasi. Aloittavalle yritykselle tämä voi olla välillä haastavaa, mutta esimerkiksi jo linkitys päämiehen tai yhteistyökumppanin sivuilta on hyvä alku.

Miten tämä tehdään ja mitä se maksaa?

Google-näkyvyys ei ole sattumaa; se on tietoisen tekemisen tulos. Panostamalla SEO:n perusteisiin, tuottamalla arvokasta sisältöä, optimoimalla mobiilikäyttöä varten, hyödyntämällä paikallista SEO:ta ja rakentamalla laadukkaita linkkejä, voit varmistaa, että yrityksesi ei ainoastaan tavoita suurempaa yleisöä, vaan myös rakentaa vahvan digitaalisen läsnäolon, joka tukee pitkäaikaista kasvua. Ei ole liioiteltua sanoa, että digitaalisen markkinoinnin maailmassa Google-näkyvyys on avain, joka avaa ovet menestykseen.

Harvalla yrittäjällä on aikaa paneutua kaikkiin Google-näkyvyyden osa-alueisiin syvällisesti. Kannattaakin harkita sisältökumppania, joka pitää huolta sivuston toimivuudesta sekä tuottaa jatkuvasti sisältöä Google-näkyvyyden nostamiseksi halutuissa avainsanoissa. Aluksi kannattaakin kumppanin kanssa selvittää hakusanatutkimuksen avulla sivustosi lähtötilanne: miten eri hakusanoilla sijoitutaan verrattuna kilpailijoihin? Sen jälkeen laaditaan yhdessä sisältöstrategia, jonka mukaan sisältökumppanisi tuottaa oikeaa sisältöä ja mittaa jatkuvasti sisällön toimivuutta. Kun luonnollista Google-näkyvyyttä vielä tuetaan Google-mainonnalla, ollaan jo pitkällä digitaalisen kilpailukyvyn kehittämisessä. Kaikki tämä kuulostaa suurelta työmäärältä, ja niin se onkin, jos sitä joutuu tekemään omien töiden ohessa, mutta sisältökumppanin kanssa puhutaan varsin pienestä sijoituksesta – muutamasta satasesta kuukaudessa, kun ammattilaiset tekevät työnsä tehokkaasti.

Me Harkonsalo&Vesalla autamme yritystäsi erottumaan kilpailijoista Googlessa ja menestymään digitaalisessa maailmassa. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää aiheesta!

Harkonsalo&Vesa on täyden palvelun viestintä-, mainos-, ja digitoimisto. Autamme asiakkaitamme menestymään markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Tutustu palveluihimme tai ota meihin yhteyttä, niin kerromme, miten voimme auttaa juuri sinua.

Mikko Sillanpää

CEO - markkinointiviestinnän asiantuntija

Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikko on kokenut ammattilainen erikoisalueinaan kriisiviestintä ja kansainvälinen markkinointiviestintä.

Motto: Aut viam veniam aut faciam!

... Lähetä viesti ......... Soita...