Mustavalkoista dataa

Markkinointi on erittäin haastava laji. Ennen markkinoijalle käytännössä riitti, kun hallitsi pelikuviot tv:n, radion ja lehtien kanssa. Erityisesti pk-sektorilla painitaan parhaillaan merkittävien haasteiden parissa, koska budjetit ovat luonnollisesti rajalliset. Kuitenkin jonkinlaista monikanavaista näkyvyyttä ja kuuluvuutta tulisi saada aikaan, jotta myynti ja tunnettuus saataisiin kasvuun.
Markkinoinnissa ei ole olemassa yhtä totuutta. Yleensä oman, toimivan mallin löytää pitkäjänteisesti kokeilemalla eri variaatioita ja seuraamalla muutoksia toimintaympäristössä. Kanavat, aika ja mediatahojen bisnesmallit – ja niiden tavoittavuudet – elävät. Tänään toiminut juttu voi olla toimimaton muutaman kuukauden päästä. Markkinointia kuitenkin usein myydään yhtenä totuutena riippuen siitä, kuka mitäkin tarjoaa tai millaisia intressejä taustalla on. Mielenkiintoista on ollut huomata, että on syntynyt erillisiä koulukuntia. Jotkut uskovat vain datan merkitykseen, toiset taas intuitioon ja luovaan tekemiseen.
Mitä teknisemmälle alalle mennään, sitä enemmän markkinoinnin ajatusmaailma kulkee lähtökohtaisesti vain data edellä, ja taas luovilla aloilla intuitio sekä uskallus ovat vahvasti tekemisessä läsnä. Usein menestyksekästä markkinointia monikanavaisessa maailmassa syntyy kuitenkin datan ja luovan kokeilemisen sopivista eri variaatioista. Luonnollisesti eri aloilla on vivahde-eroja mikrotasolla, mutta perustekeminen markkinoinnissa on suhteellisen toimialariippumatonta. Asiakkaan tuleekin osata varautua pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen tekemiseen sekä uskallukseen ottaa matkan aikana tarvittavia riskejä.
Herkästi sokea piste vain datapainotteisen markkinoinnin tekemisessä on se, että mitä lopulta mitataan ja miksi? Aikaa ja energiaa palaa vain datan analysointiin, ja tekeminen sekä siihen tarvittavat mietityt suunnitelmat, sisällöt, aikataulut ja tavoitteet jäävät toteutuksiltaan käytännössä puolitiehen.
Usein markkinointialaa kritisoidaankin siitä, että monikanavaiseen tekemiseen (oma, ostettu & ansaittu media) ei oikein ole yhden totuuden mittareita tarjolla. Totta – siksi ammattimaisen markkinoijan tulee osata data-analysoinnin lisäksi toimia myös luovuuden, intuition ja rohkean tekemisen alueilla. Usein unohdetaan myös se tärkein elementti eli markkinoinnin sisältö, tai siihen ei ole oikein aikaa paneutua, koska sisällön luominen ja toteutus myynnin tukemiseksi on oikeasti haastavaa. Data tulee varmasti perässä, ja lopulta se näkyy numeroiden lisäksi mm. siinä, onko yrityksen tekemisessä ja myynnissä sisäisesti ja ulkoisesti yksinkertaisesti hyvä pöhinä. Joku saa tarvittavan pöhinän aikaan muutamassa kuukaudessa, toisella se voi viedä vuosia.
On selvää, että ilman dataa ei voi johtaa, mutta menestyksekästä markkinointia voi kokeilla tehdä myös etupainotteisesti intuitiolla ilman laajoja data-analyysejä. Liika analysointiin pohjautuva tekeminen voi jopa jarruttaa yrityksen tunnettuuden ja myynnin kehitystä. Tämä pätee etenkin silloin, kun yritetään erottautua markkinalla, esimerkiksi pk-yrityksen taistellessa isojen jättien kanssa näkyvyydestä ja kuuluvuudesta markkinalla. Näissä kilpailuissa vahvemmat jyräävät helposti budjeteillaan ne perinteiset markkinoinnin tekemisen kanavat. Parhaat tulokset syntyvät, kun osataan hyödyntää ketterästi molempia osa-alueita, dataa ja luovuutta. Älä siis mene siihen markkinoinnin ostajan miinaan, että vain tämä paketti kannattaa ostaa, koska sitä voidaan mitata datalla – menestyksekäs markkinointi ei ole mustavalkoista dataa vaan harmaan eri sävyjä.
Kasvata myyntiäsi suositun MyMedian avulla! H&V:n tarjoama kokonaisvaltainen MyMedia-konsepti on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat kirkastaa oman, ostetun ja ansaitun median hallintaa monikanavaisessa maailmassa. MyMedia kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja myyntiä yhdistämällä eri osa-alueet yhdeksi mediaksi. Tarjoamme käyttöösi konkreettiset työkalut ja toimintamallin.
Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.