H&V blogi

Vinkkejä omaan, ansaittuun ja ostettuun mediaan




Miten omaa, ansaittua ja ostettua mediaa kannattaa tehdä ja mikä viestinnässä on tärkeää?

Asiantuntijamme Marko Alanko julkaisi viime viikolla yhdessä Susanna Ruuhilahden kanssa FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi -bisneskirjan. Teoksen julkistustilaisuudessa kirjassa esiintyvät asiantuntijat keskustelivat omasta, ansaitusta ja ostetusta mediasta. Paneelissa jaettiin myös konkreettisia vinkkejä viestintään, jotka koostimme myös tähän blogiin.

 

Paneeliin osallistui kirjassa esiintyvät asiantuntijat:

Marko Alanko on Harkonsalo&Vesan vahva markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen ja monikanavaisen liiketoiminnan ammattilainen. 
Mikko Sillanpää, joka on Harkonsalo&Vesa -viestintätoimiston toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija.
Marjo Danielsson, joka on kokenut ICT-alan ammattilainen ja yritysjohtaja.
Markku Raitanen, joka on IDcontrol Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja. Yritys tarjoaa asiakaskohtaisia ratkaisuja turvallisuuteen ja tunnistautumiseen.
Tarmo Herlevi, joka on toiminut sarjayrittäjänä menestyksekkäästi vuodesta 1994 lähtien.

Panelisteja haastatteli Susanna Ruuhilahti, joka on Communication Manager ja tietokirjailija.


 

Omaa mediaa aidosti ja suunnitelmallisesti

Oma media on kaikki sisältö, jonka julkaiseminen on organisaation itsensä päätettävissä. Esimerkiksi omat esitteet ja some-postitukset ovat omaa mediaa. Oman median sisältö on helposti hallittavissa, sillä ulkopuoliset eivät pääse vaikuttamaan siihen. Mitä panelistien mukaan omassa mediassa on tärkeintä? 

Marjo Danielsson: ”Tärkeintä on se, että teet omaa mediaa.”
Markku Raitanen: ”Juuri näin, tee omaa mediaa, mutta oikean kumppanin kanssa.”
Tarmo Herlevi: ”Tee sitä niin, että opit tuntemaan 1000 uutta ihmistä vuodessa ja lisää ne omiin kanaviin.”
Marko Alanko: ”Tee suunnitelmallisesti.”
Mikko Sillanpää: ”Tee aidosti. Ole oma itsesi omassa mediassa, anna sen oman erityislaatuisuuden näkyä omassa mediassa.”





Ansaittu media: aktiivisuus, luovuus ja mielenkiinnon herättäminen

Ansaittu media on kaikkein vaikuttavin, vakuuttavin ja kustannustehokkain tapa viestiä. Kyseessä on muilta ansaitusta huomiosta, jota ei ole ostettu. Mitä ansaitussa mediassa on huomioitava ja mitä sen eteen on tehtävä?

Marjo Danielsson: ”Ole aktiivinen!”
Markku Raitanen: ”Varastan Mikon idean: ole aito.”
Tarmo Herlevi: ”Opettele kirjoittamaan.”
Marko Alanko: ”Ole luova — ansaittu media on tänä päivänä tosiaan räjähtänyt käsiin. Se ei ole enää niin, että se on pelkkä mediatalo, joka tekee sinusta juttua, vaan katso ympärille ja voit tosiaan tehdä sitä tosi suunnitelmallisesti.”
Mikko Sillanpää: ”Muista, että toimittaja on aina oman yleisönsä portinvartija. Jotta saat oman viestisi sinne toimittajan kohderyhmälle eli lukevalle yleisölle tietoon, sinun täytyy ensin vakuuttaa toimittaja. Palvella ja auttaa toimittajaa tekemään hyvä juttu, jonka lukijat haluavat lukea.”




Ostettu media: priorisointi ja suunnitelmallisuus

Median ostamiseen liittyy paljon päätöksiä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Monesti ostettuun mediaan kohdistetaan kuitenkin enemmän odotuksia ja enemmän rahaa ja muita resursseja kuin omaan mediaan. Haastetta median ostamiseen tuovat mm. seurattavuus, mitattavuus ja mediakentän hajanaisuus. Mitä ostetussa mediassa on otettava huomioon?

Mikko Sillanpää: ”Ostetun median täytyy olla suunnitelmallista. Priorisoi ne kanavat, jotka oikeasti tuottavat.”
Marko Alanko: ”Älä osta sitä, mitä sinulle myydään, vaan tee yhteistyötä.”
Tarmo Herlevi: ”Muista tinkiä.”
Markku Raitanen: ”Sen täytyy olla budjetoitu, suunniteltu ja niin, että se ohjaa liikennettä omaan mediaan.”
Marjo Danielsson: ”Käytä medioita, joissa asiakkaat ovat.”


Viestinnässä tekemistä täytyy aina peilata tarpeeseen, ympäristöön ja kohderyhmään. Nämä asiantuntijoiden vinkit nostavat esiin tärkeitä näkökulmia voittavan viestinnän ja markkinoinnin tekemiseen.
 

Opiskelijoille, yrittäjille, yrityspäättäjille kohdistettu monikanavaisen viestinnän ja markkinoinnin johtamisen FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -tietokirja on saatavilla hyvin varustetuista kirjakaupoista painettuna & digitaalisesti:




H&V:n kokonaisvaltaisen MyMedia -palvelun avulla kirkastetaan oman, ostetun ja ansaitun median hallinta monikanavaisessa maailmassa. MyMedia yhdistää viestinnän, markkinoinnin ja myynnin eri kanavat yhdeksi mediaksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Urte Kiaupa
Juniorikonsultti
045 – 747 7034
urte.kiaupa@harkonsalovesa.fi
Urte Kiaupa on digitaaliseen viestintään paneutunut monitaituri. Urten vahvuuksiin kuuluu kyky tarttua laajasti uusiin asioihin ja omaksua ne nopeasti. Erityisenä mielenkiinnon kohteena hänellä on hakukoneoptimointi.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2