H&V blogi

Vinkkejä kansainvälistymiseen: menesty Iso-Britanniassa





Autamme asiakkaitamme etabloitumaan kansainvälisillä markkinoilla. Laaja kansainvälinen yhteistyökumppaniverkostomme  — yli 50 toimistoa 40:stä maasta auttaa asiakkaitamme menestymään ja kasvattamaan tunnettuutta kansainvälisessä liiketoiminnassa. Yrityksen laajentaessa uuteen maahan on huomioitava niin kotimaan kuin kohdemaankin markkinat ja tarpeet.

Pyysimme Lontoossa sijaitsevan läheisen kumppanimme Rochester PR Group:in toimitusjohtajaa Joanna Doddia kertomaan vinkkejä, miten yritys menestyy Iso-Britanniassa.


"Ensimmäinen neuvoni on: tee jotain korottaaksesi profiiliasi Iso-Britanniassa. Yhdistynyt kuningaskunta on merkittävä, mutta kilpailuhenkinen markkina-alue. Elleivät ihmiset tiedä mistä he voivat sinut löytää, mitä edustat tai minkä ongelman voit ratkaista, he epäilemättä ostavat muualta. ”Parhaiten pidetty salaisuus” ei ole se, mihin tähdätään. On selvää, että se mitä teet, määräytyy sen mukaan, kuinka paljon resursseja sinulla on ajan ja rahan suhteen. Riippumatta siitä mitä se on: tee jotain.


Seuraava neuvoni on: tutustu markkinatilanteeseen ja asiakaskuntaasi Iso-Britanniassa - jokaisella markkinalla on oma rytminsä. Tiedätkö sen tarpeeksi hyvin lanseerataksesi siellä? Tiedätkö tärkeimmät päivämäärät / vuodenajat? Entä keskeiset mielipidevaikuttajat? Eroaako toiminta kotimaastasi? Olisiko sinun parempi kohdistaa viesti muutamille markkina-alueille kaikkien sijasta – tietyillä markkina-alueilla on ehdottomasti helpompaa tulla huomatuksikuin toisissa.


Tunne kilpailijasi ja toimialasi - onko kyse dynaamisesta toimialasta, jossa tapahtuu paljon? Onko paljon yrityksiä tai tuotemerkkejä, jotka kilpailevat huomiosta? Minkälaisen kuvan he antavat itsestään? Mitä he tekevät? Onko mahdollista saada käsitys heidän markkinointikustannuksistaan? Kuinka voit erottua? Mitkä mediat tai tiedotusvälineet ovat alalla tärkeitä? Jos aiot olla yhteydessä mediaan, muista lukea / kuunnella / katsella niitä säännöllisesti. Löytyykö hyvä kauppayhdistys mihin voisi liittyä? Tai kuluttajaryhmä, josta sinun pitäisi tietää? Onko sinulla jotain aidosti uutta sanottavaa tai tarjottavaa?


Selvitä seuraavaksi, miksi Ison-Britannian markkinat kiinnostuisivat tuotteestasi tai palvelustasi. Miten sinä olet kiinnostava tai relevantti? Ketkä olisivat kaikkein kiinnostuneimpia brändistäsi, tuotteestasi tai palvelustasi? Miksi heidän pitäisi olla kiinnostuneita? Muista, että brändin tavoite on yhtä tärkeä, ellei tärkeämpikin, kuin itse tuote tai palvelu. 


Katso teidän nykyisiä toimintatapoja tarkkaan läpi. Tarkista, mikä toimii omalla alueellanne. Jos et ole katsonut mittareita tarkkaan, katso uudestaan. Pohdi, voisiko mikään kulma tästä toimia Iso-Britanniassa (ottaen yllä olevat vinkit huomioon). Kysy paikallisen brittiläisen mielipidettä toimintatavoistanne – ovatko ne liian samanlaisia kuin muilla? Auttavatko ne sinua erottumaan joukosta?


Tutustu oman, ostetun ja ansaitun median vaihtoehtoihin markkinoinnissasi. Se mikä toimii kotimaassasi, ei välttämättä toimi yhtä hyvin Iso-Britanniassa. On tärkeää, että sinulla on omia mielipiteitä, mutta kannattaa myös kuunnella paikallisilta neuvoja siitä, mikä toimii parhaiten. 


Tee suunnitelma: aseta tavoitteita toiminnallesi. Onko tavoitteena esimerkiksi kasvattaa pääomaa tai rekrytoida työntekijöitä?


Älä lupaa liikaa,
äläkä koita venyä liikaa. Älä esimerkiksi avaa kaikkia mahdollisia sosiaalisen median kanavia — tämä päättyy herkästi siihen, että ne jäävät päivittämättä tai niihin tulee kaikkiin täsmälleen sama sisältö. On paljon parempaa löytää toimiva avainkanava ja pitää se ajan tasalla sekä sitouttaa yleisösi siellä. Kanavapohjaa voi laajentaa sitten, kun aika ja resurssit sallivat.


Ole aito.
Rehellisyys ja läpinäkyvyys on tärkeämpää kuin koskaan ennen. Jos et ole johtava x tai innovatiivisin y, älä sano olevasi. Ihmiset muistavat liioittelun.  


Valitse oikea yhdistelmä viestintä- ja markkinointitoimenpiteitä – panosta toimintoihin, jotka antavat sinulle parhaimman tuloksen/mahdollisuuden menestyä Iso-Britanniassa. Älä pidä itsepäisesti kiinni siitä, mikä toimii kotimaassa, jos muut (asiakkaat, kuluttajat, paikalliset ammattilaiset) kehottavat sinua ajattelemaan toisin Iso-Britanniassa. Jos luotat heihin, luota heidän neuvoihinsa.


Lopuksi: sopeudu, muista, ettet vielä välttämättä tunne Ison-Britannian markkinoita. Ole avoin ja joustava. Hyödynnä saamaasi palautetta ja mukaudu siihen.


H&V auttaa mielellään kumppaniyrityksemme Rochester PR Group:in kanssa yrityksiä laajentamaan Isoon-Britanniaan suomalaiselta markkinalta. Autamme asiakkaita pääsemään menestyksekkäästi markkinoille Iso-Britanniassa - olemme työskennelleet monilla aloilla ja kaikilla budjettitasoilla. Olemme vakuuttuneita siitä, että voimme tuoda lisäarvoa projektiin kuin projektiin. 

Be authentic."


Joanna Dodd, toimitusjohtaja, Rochester PR Group
Joanna.Dodd@rochesterprgroup.com

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Urte Kiaupa
Juniorikonsultti
045 – 747 7034
urte.kiaupa@harkonsalovesa.fi
Urte Kiaupa on digitaaliseen viestintään paneutunut monitaituri. Urten vahvuuksiin kuuluu kyky tarttua laajasti uusiin asioihin ja omaksua ne nopeasti. Erityisenä mielenkiinnon kohteena hänellä on hakukoneoptimointi.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2