H&V blogi

Viestintää ei pidä vähentää tiedon ja mediaekosysteemien vakauden nimissä



Organisaatioissa kautta maailman mietitään sitä, miten nykyhetki vaikuttaa omaan viestintään. Ranskalainen kumppanitoimistomme La Nouvelle Agencen Sana Hales on kirjoittanut aiheesta kantaa ottavan artikkelin blogiimme.

Sana Hales:

”Tiedotusvälineet ja toimittajat eivät ole koskaan tarvinneet meitä viestijöitä niin paljon kuin nyt - kuten teitä asiantuntijoitakin, joille tämän tekstin osoitan.

He tarvitsevat sinua kertomaan digitaalisuuden myönteisistä vaikutuksista yhteiskunnassamme.

Uudet kriisit ovat väistämättömiä, ja meidän on kohdattava muutos maailmassa muuttamalla tapojamme.”


 
Mitä ranskalaisen PR-toimiston johtaja ajattelee nykytilanteesta?

Hän uskoo, että solidaarisuuden ja terveen järjen on kestettävä ja vaikutettava ammattiimme enemmän kuin koskaan.


Sana Hales:

”Olemme alusta alkaen voimalla ja vakuuttavasti tukeneet tiedotusvälineitä, viestintäpäälliköitä, yrittäjiä, ja yritysjohtajia. Jokaisen on toimittava tässä tilanteessa esimerkillisesti, jotta he eivät osallistu suoraan tai epäsuorasti taloudellisen tasapainon hajottamiseen tässä väliaikaisessa, vaikkakin merkittävässä kriisitilanteessa. Paniikkiin meneminen on irrationaalista ja luo hyvin todellisia ja peruuttamattomia seurauksia niin mediaekosysteemille kuin innovaatioiden kehityksellekin. Yritystoiminnan rakentajien sijaan meistä tulisi arvojen ja työpaikkojen tuhoajia ... mikä on aivan päinvastainen suunta kuin mihin yrittäjinä uskomme.

Joten kyllä, toiminta on rajoitetumpaa hetkellisesti, mutta ei anneta pelon ja negatiivisten tunteiden päästä valtaan.

Panostakaamme osana myönteistä sosiaalista kasvua luovuuteen, elämäniloon ja lannistamattomuuteen, jotta voimme luoda upeita tarinoita ja edistää innovaatioita!

Tätä varten keräsimme viestintäkonsulteiltamme parhaat käytännöt ja ajankohtaiset aiheet, jotka puhuttelevat toimittajia. Monet viestinnän perussäännöistä pätevät edelleen. Niillä voimme sujuvasti reagoida kriisin myötä muuttuviin mediankulutustapoihin ja uusiin toimituksellisiin tyyleihin.


Esimerkiksi:

#Ammatilliset julkaisut tarvitsevat aina uutisia: tutkimuksia, asiantuntijoita, luovia julkaisuja, nimityksiä, uutisia taloudesta…

#Kommentoi kohderyhmäsi seuraamissa kanavissa. Media tarvitsee sisältöä!

#Tartu ajankohtaisiin tapahtumiin tai aiheisiin: etätyöhön, arkaluonteisten tietojen suojaamiseen tai yritysten sosiaalisen vastuun malleihin, rekrytointiin kriisin aikana tai jopa taloudelliseen kehitykseen.

#Lukujen nostaminen esiin, jotka korostavat suuntausta tai trendiä. Haastatteluja, joissa analysoidaan vaikutuksia.


Ja uskaltakaa
kommentoida asioita ja selittää kriisiä omasta markkinastanne käsin. Kaikilla toimialoilla on tähän kriisiin sanottavaa!

Emme tietenkään pelasta ihmishenkiä. Ja kun luet näitä rivejä, rohkeat hoitajat taistelevat epidemiaa vastaan, ja he ovatkin ansainneet syvän kiitoksen...

Ei, me emme pelasta ihmishenkiä viestinnässä — näin sanomme usein toisillemme huvittuneesti, kun tunnelma käy palavereissa vakavaksi... Mutta sanon tämän huolestuneille lukijoille ja niille, jotka epäilevät viestinnän tarvetta: kehotan teitä olemaan älykkäitä, välttämään paniikkia ja jatkamaan työskentelyä luottavaisin mielin.

On kyse järjestä, ajoituksesta ja yleisestä edusta. Solidaarisuuden ja kollektiivisen älykkyyden on palattava oikeuksiinsa nopeasti! Osoitetaan empatiaa oikealla hetkellä, ja vastustetaan oikeassa paikassa. Kyse on yrityksistämme, työpaikoistamme ja elämästämme.

Kiitos."


Sana Hales, apulaisjohtaja, La Nouvelle Agence
sana@lanouvelle-agence.com

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2