H&V blogi

Tuulta purjeisiin! Oman, ostetun ja ansaitun median ristiaallokossa

Median aallokossa seilatessa pelastusliiveille voi tulla tarvetta. Kun alat tekemään markkinointiviestintää, törmäät väistämättä oman, ostetun ja ansaitun median ristiaallokkoon, jossa voi olla haastava löytää juuri sinun yrityksellesi sopivimmat toimintatavat.


Oma media on ikään kuin turvasatama, jota voit itse hallita lähes täydellisesti. Hallitseminen ei suinkaan tarkoita, että tekeminen tai onnistuminen olisi helppoa. Suunnitelmallisuutta ja harkintaa ei voida tarpeeksi korostaa. Kun omaan sisällöntuotantoon käytetään resursseja, kannattaa tietysti myös sisältöjen näkyvyys maksimoida. Muuten suunta on pahasti hukassa, ja se voi aiheuttaa epävarmuutta ja tuntua siltä, ettei toiminta vie eteenpäin.

Ostettu media käsittää suhteellisen turvallisen seilaamisen lähellä rantaa. Niinhän sitä sanotaan, että rahalla saa, ja se pätee tähänkin. Kun mediatalojen kanssa sovitaan tietyt reunaehdot ja suunnitelmat, niistä pidetään kiinni. Mainoksen sisältö ja ulkoasu toteutetaan yleisesti maksavan osapuolen ehdoilla. Rantavesissä voi kuitenkin seilata karikoille – rahaa saa palamaan helposti hyvinkin suuria summia, eikä se ole aina kannattavaa. On osattava valita juuri oikeat mediat ja tavat mainostaa, jotta käytetyille rahoille saa aidosti vastinetta.

Ansaitun media kentällä ollaan jo syvemmissä vesissä, joilla seilatessa voi kohdata myrskyjä ja tyrskyjä. Ansaittu media käsittää kaiken näkyvyyden, johon et voi itse vaikuttaa. Näkyvyys voidaan saavuttaa perinteisen median, eli esimerkiksi artikkelien ja uutisten, muodossa. Nykyaikana yhä suurempi vaikutus on esimerkiksi erilaisten sosiaalisen median vaikuttajien nostoissa, mutta perinteinen media pitää yhä vahvasti pintansa. Artikkeli yrityksestä on arvoltaan moninkertainen verrattaessa ostettuun näkyvyyteen. Negatiivista ansaittua näkyvyyttä kohdatessa kannattaa antaa myrskyvaroitus. Venettä ei kannata jättää uppoamaan, vaan silloin töitä on tehtävä entistäkin hanakammin.

Kun liikutaan purjeitse, ei kaikki ole lopulta pelkästään itsestä kiinni. Sama pätee viestintään – ympäristö on aina olennainen osa toimintojen onnistumista. Tekemistä on väistämättä peilattava ympäristöön, jossa toimitaan. Jos tuntuu, että tuuli käy liian voimakkaana, tyyntyy liiaksi tai oikeaa suuntaa on vaikea löytää, kannattaa pyytää apua. Extrajäsenet miehistössä voivat kääntää suuntaa yllättävälläkin tavalla. Tuulta purjeisiin siis!

Jos tuntuu, että kaipaat vinkkejä navigointiin, ota meihin yhteyttä! Asiantuntijamme tarjoavat viisi ilmaista vinkkiä, jotta yrityksesi on helpompi löytää tuulen suunta.


H&V Maine Maineluotain on usein alkupiste tuloksellisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V Maine Maineluotain Täsmä on sopiva alkututkimus rajattuun liiketoimintahaasteeseen ja sen tuloksia voidaan myös käyttää vastaavasti rajatumman kokonaisuuden, esimerkiksi yhden tuotteen tai asiakasryhmän mukaiseen viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen. H&V DigiEnsin Maineluotain Online on kattava maineen kilpailukyvyn tutkimus online-maailmassa.

Maineluotain-tutkimuksen jälkeen edetään usein H&V Maine Viestintästrategia ja/tai H&V DigiEnsin Sisältöstrategia (tai näiden yhdistelmään), jossa päätetään viestinnän ja markkinoinnin kanavat. Kanavakohtaisesti käytännön työhön edetään esimerkiksi H&V DigiEnsin Sisältö, H&V DigiEnsin Fullbound, H&V Maine Mediasuhteet, H&V Maine Asiakasviestintä tai H&V Maine Yhteiskunta -palvelujen avulla. H&V Maine Viestintästrategia on osa H&V Maine -palvelukokonaisuutta.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Ilona Vuori
Juniorikonsultti
044 - 511 1033
ilona.vuori@harkonsalovesa.fi
Ilona ottaa rohkeasti vastaan uudet haasteet ja haluaa aina ylittää itsensä. Ilona näkee viestinnän erityisesti maineen rakentajana, ja tätä hän toteuttaa pitkäjänteisesti myös asiakastyössä. Ilonan vahvuuksiin kuuluvat sisällöntuotannon ja sosiaalisen median monet ulottuvuudet.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2