H&V blogi

Vinkit viestintään ja markkinointiin korona-aikana



Erilaiset pandemian leviämisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet ovat aiheuttaneet monelle yritykselle muutoksia myyntiin, markkinointiin ja viestintään. Painopiste on siirtynyt etätapaamisiin ja verkkokauppaan. Myös ihmisten verkossa viettämä aika vuorokaudessa on kasvanut merkittävästi. Miten nämä muutokset vaikuttavat markkinointiin ja viestintään? Esittelemme ohessa muutamia vinkkejä maailmalta.


Koronaepidemia sai alkunsa Kiinasta ja siellä tauti saatiin myös ensimmäisenä tehokkaasti kuriin ja yhteiskuntaa alettiin avaamaan siinä vaiheessa, kun monessa muussa maassa vielä asetettiin uusia rajoituksia. Näin ollen ensimmäiset kokemukset epidemian aiheuttamista muutoksista on myös saatu sieltä.

Kumppanitoimistomme BlueFocus on tutkinut ja julkistanut ensimmäiset havainnot markkinoinnin ja viestinnän muutoksista korona-aikana oppaassaan "Anticipation and Insight on Marketing Trends Under the Influence of Novel Coronavirus". Oppaassa aihetta lähestytään erityisesti markkinoinnin ammattilaisten näkökulmasta sekä luodaan katsaus aikakauteen epidemian jälkeen. Tutkimuksen tuloksissa näkyvät esimerkiksi muutokset eri toimialojen panostuksissa eri kanaviin ja epidemian vaikutuksista eri toimialoilla, sekä kuluttajien mediankäytön muutokset epidemian aikana.

Lataa tutkimus tästä

ICCO (International Communications Consultancy Organisation) on puolestaan julkaissut nettisivuillaan kattavan listan vinkkejä ja ilmaisia oppaita markkinointiviestintäalan ammattilaisille. Ohjeita annetaan esimerkiksi etätyön organisointiin, työntekijöiden tukemiseen, brändinhallintaan ja käytännön tekemiseen.

Katso vinkit täältä

Koronaepidemia vaikuttaa työyhteisöihin merkittävästi. Motivointi epävarmuuden aikoina on vaikeaa, muttei mahdotonta. Kuinka tiimiläisiä kannattaa johtaa, jotta työteho säilyy kriisiaikana? Kumppanitoimistomme Saudi-Arabiasta w7worldwide on laatinut ohjeistuksen kriisin ajaksi työntekijäviestinnälle "Employee Engagement in the Covid19-Crises". Opas sisältää käytännön ohjeita ja vinkkejä yrittäjille ja tiimivastaaville.

Lataa opas tästä

Kuinka etätyö sujuu teidän organisaatiossanne? H&V on kehittänyt Maineluotain Henkilöstö -tutkimuksen selvittämään etätyön pullonkauloja ja kehityskohteita. Etätyötilojen toimivuus, työvälineiden toimivuus, sisäisen ja ulkoisen viestinnän onnistuminen, johtaminen ja esimiestyö sekä henkilöstön jaksaminen ovat tutkimuksen kohteena. Tehokas tutkimusprosessi ja kattava yhteenveto tuloksista toimintasuosituksineen on kaiken kokoisten organisaatioiden ulottuvilla.

Katso lisätiedot ja hinta täältä


Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi. H&V Maineluotain Henkilöstö on ketterä väline sisäisen viestinnän ja etätyötapojen kehittämiseen.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Mikko Sillanpää
Toimitusjohtaja
050 - 331 5279
mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi
Mikko on kokenut viestintäkonsultti. Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikon motto on: "Viam aut inveniam aut faciam!"

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2