H&V blogi

Ostettu media – haasteet ja odotukset



H&V:n uuden Media Hacking -podcast sarjan toisessa osassa käsitellään ostettua mediaa. Sarja käsittelee voittavaa viestintää ja markkinointia — oman, ostetun sekä ansaitun median näkökulmista. 


Podcastissa viestinnän asiantuntijat Mikko Sillanpää ja Marko Alanko keskustelevat mm. median ostamiseen liittyvistä haasteista ja valinnoista.

Median ja näkyvyyden ostamiseen liittyy monia haasteita

Ostettussa mediassa ilmenee samoja haasteita, mitä on myös omassa mediassa. Median ostamiseen liittyy paljon päätöksiä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Monesti ostettuun mediaan kohdistetaan kuitenkin enemmän odotuksia ja myös enemmän rahaa sekä resursseja.

Hankaluutta median ostamiseen tuovat mm. seurattavuus, mitattavuus ja mediakentän hajanaisuus.

Päätöksen teko ostettaessa näkyvyyttä koetaan usein vaikeaksi. 
Kannattaako meidän ostaa perinteistä radio-, tv- tai lehtimainontaa? Miten on muun näkyvyyden ostamisen laita? Miten ja missä meidän tulisi näkyä? Paljonko meidän kannattaa sijoittaa?


Datakaan ei kerro kaikkea

"Jos luku on pieni, sehän on huono asia, vai mitä?"
"Tilastojen mukaan tietyn mittaisia videoita katsotaan eniten."

Podcastissa keskustellaan myös datan luotettavuudesta. Saatuun dataan liittyy paljon ennakkoluuloja ja oletuksia, pelkästään numeroihin ei kuitenkaan kannata tukeutua.

Meilläkin perehdytään mielellään lukuihin, mutta ne myös tarkastellaan kriittisesti ja pyritään asettamaan kontekstiin. Kaikkiin sisältöihin tai kohderyhmiin ei sovellu sama kaava. Kaikissa viesteissä ei myöskään kannata tavoitella samaa tulosta.

Ennen kaikkea kannattaa määritellä itselleen: mikä on teidän suhteenne dataan? Mitä oletuksia teillä on siihen liittyen? Miten käsittelette sitä?

Aina isompi ei tuota parempaa tulosta. 


Ostettu media: miten sinä käytät sitä?


Podcastissa käsitellään voittavan viestinnän ja markkinoinnin osa-alueita ja työkaluja. Miten ostettua mediaa tulisi ajatella? Minkälaista sisältöä siinä kannattaisi olla? Missä kanavissa kannattaisi olla aktiivinen?

Tule kuuntelemaan asiantuntijoiden vinkkejä ostetun viestinnän käytännön toteuttamiseen. ­

Kuuntele podcast nyt:



Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Urte Kiaupa
Juniorikonsultti
045 – 747 7034
urte.kiaupa@harkonsalovesa.fi
Urte Kiaupa on digitaaliseen viestintään paneutunut monitaituri. Urten vahvuuksiin kuuluu kyky tarttua laajasti uusiin asioihin ja omaksua ne nopeasti. Erityisenä mielenkiinnon kohteena hänellä on hakukoneoptimointi.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2