H&V blogi

Miten hypätä mukaan kansainväliseen PR:ään?



”Hyvä tuote tai palvelu kyllä myy itse itsensä”- tämän ajattelutavan voit unohtaa jo ensimmäisenä. Tosiasia on, ettei mikään idea, tuote tai palvelu myy itseään, vaikka se siltä välillä saattaa meille näyttää. Kaiken lähtökohtana on oman yrityksen perustan asettaminen kuntoon, jotta päästään asetettuihin tavoitteisiin. Päästääkseen jäävuoren huipulle, täytyy tehdä myös konkreettisia toimintoja sinne kivutakseen. Ilman ydinviestejä tai kunnollisia markkinointistrategioita, ei voida päästä valtakunnallisen median korville.

Lähes kaikki yritykset kamppailevat yrityksen näkyvyydestä verrattaessa kilpailijoihin. Kysymys kuuluukin: Kuinka jäädä kilpailussa mieleen?

Erottuvuus muista kilpailijoista on kilpailun kannalta merkittävä tekijä. Paljonko on kilpailijoita samalta alalta, ja miten olemme ainutlaatuisia niihin verrattaessa. Kapeat ja hyvin kohdistetut kohderyhmät voivat olla myös merkittävä kilpailuetu, vaikka siihen liittyy oma riskinsä. Maineen kilpailukyky koostuu oman maineen, kilpailijoiden maineen sekä kohderyhmän arvostuksien yhteyttämisestä.

Kun halutaan kasvattaa tietoutta toiminnastaan ja tuotteistaan kansainvälisillä markkinoilla, otetaan kansainvälinen PR mukaan kuvioihin.

Taktiset vaihtoehdot kansainvälisiin suhteisiin vaihe vaiheelta.

  1. Kevyt lähtö. Hakukonenäkyvyys, sisältömarkkinointi sekä käännösmateriaalit toimivat lähtökohtina. Tämä toimii, kun halutaan luoda markkinaa sekä etsiä ensimmäisiä asiakkaita.
  2. Tiedotejakelu / Online PR. Vaihtoehtoina on kohdentaminen maan, kielen, toimialan tai näiden kaikkien yhdistelmien mukaan. Tämä vaihe edellyttää kykyä hyödyntää saavutettu näkyvyys, eli yrityksesi oman median pitäisi olla kunnossa.
  3. Räätälöity täsmäisku. Kaupallisen tavoitteen saavuttamiseen, haetaan kohdemaan mediassa muutamaa isoa juttua sitä edesauttamaan. Tämä toimii parhaiten, kun markkinassa on jo asiakkaita tai oma maakonttori.
  4. Jatkuva operaatio. Suunnitelmallinen, jatkuva yhdistelmä kaikkia edellä mainittuja. Kun markkinassa on sekä asiakkaita että riittävästi potentiaalia, jatkuvalle operaatiolle on hyvät edellytyksensä.

Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi. Asiakaslähtöisen viestintästrategian laatiminen kannattaa aloittaa H&V Maine Maineluotain-tutkimuksella, joka kertoo mainepositiosi ja millä erottaudutaan kilpailussa positiivisesti. H&V Maine Viestintästrategiassa muotoillaan ydinviestit sekä määritellään viestinnän ja markkinoinnin kanavat ja toimintasuunnitelma niihin. Kanavakohtaisesti käytännön työhön edetään esimerkiksi H&V Maine Mediasuhteet -palvelun avulla. Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää kansainvälisen viestinnän tekemisestä.
Tietoja kirjoittajasta
Fanny Hagan
Juniorikonsultti
040 – 535 9116
fanny.hagan@harkonsalovesa.fi
Fanny on nouseva ja uusia haasteita janoava markkinointiviestinnän tuleva lupaus. Hänen erikoisosaamistaan on monikanavainen sisällöntuotanto, etenkin eri sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa ja mainonnassa. Fannylla on vahva visuaalinen näkemys kaikessa toiminnassaan, ja hänellä on paloa kehittää ja kasvattaa asiakkaiden liiketoimintaa. Hänen vahvuuksiinsa kuuluu asiakkaiden ongelmakohtien löytäminen ja niiden kehittäminen eri markkinoinnin ja viestinnän keinoin.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2