H&V blogi

Asiakastarina markkinointiviestinnän hitti vuonna 2019?



Uusi vuosi – uudet kujeet. Näinhän on tapana tokaista ja aloittaa uusi elämä monellakin eri osa-alueella. Mitä vuodesta 2018 noin yleisellä tasolla jäi sitten päällimmäisenä mieleen viestinnällisten asioiden näkökulmasta? Ainakin se, että sosiaalisen median kanavista löytyi edelleen paljon näkemystä eri alojen asiantuntijoilta mm. datan, markkinoinnin automaation ja mediaseurannan osalta. Harvakseltaan on kuitenkin saanut lukea konkreettisista luovista toimenpiteistä ja ratkaisuista – asiantuntijan kertomana.

Vahvana kasvun vuotena huomasimme myös muutamia mielenkiintoisia sokeita pisteitä, joihin asiakas helposti kompastuu. Lähinnä siksi, koska tekemisen perustaa oman, ostetun ja ansaitun median osalta ei ole mietitty tai kirkastettu strategiassa ja ennen kaikkea operatiivisessa toiminnassa. Yksinkertaisuudessaan siis sitä, miten aikataulutetaan, tuotteistetaan, hypetetään, lanseerataan ja viestitään myytävät tuotteet ja palvelut – yrityksen omaa kuvaa ja tunnettuutta unohtamatta.

Ihan arkisen tekemisen ohessa kuultuja perusletkautuksia ovat olleet: ”olemme hankkineet markkinoinnin automaation, mutta myyntimme ei ole odotetusti kasvanut”, ”meillä on dataa, mutta mitä meidän pitäisi oikeastaan seurata ja lopulta tehdä? ”, ”millaista sisältöä nyt pitäisi sitten tehdä?”...

Käytyämme läpi kymmeniä erilaisia projekteja, yhtenä selkeänä yhdistävänä tekijänä oli se, että organisaatiot toimivat herkästi käytännössä ”Lotto-bisneksessä”. Ostetaan siis ilman laajempaa ajatusta hypen/trendin mukana erilaisia yksittäisiä työkaluja, mutta kun oman tekemisen ja tahtotilan perusta ei ole kirkastettu, näistä erilaisista työkaluista ei yksinkertaisesti ole ollut mitään hyötyä myynnin kasvattamisen osalta.

Loppupeleissä viestintä- ja markkinointiapua tarvitseva asiakas on edelleen erittäin yksin vallitsevassa monikanavaisen tarjonnan maailmassa. Ostaja ei käytännössä tiedä, että mitä työkaluja lopulta ostaa, mihin tarpeeseen ja mihin ajankohtaan tai vaiheeseen eri työkaluja lopulta tarvitaan – oman bisneksen kannalta.

Ensin tulisi kirkastaa se, mitä halutaan myydä, miten tuotteistetaan, aikataulutetaan ja kerrotaan tarinaa omilla sanoilla ja ehdoilla eteenpäin. Tämän jälkeen tulevat tarpeet erilaisille työkaluille ja mittauksille. Toki eri liiketoiminta-aloilla on erilaisia omia tekemisen twistejä, mutta perustat tekemisen pohjalla ovat aloista riippumatta hyvinkin yhtenäiset.

Selkeästi parhaiten markkinointiviestinnällisestä näkökulmasta ovat toimineet asiakastarinoiden sopiva kuorruttaminen ja kertominen eteenpäin eri kanavissa mm. videolla, tiedotteilla, podcastinä jne. Palautteen perusteella toimenpiteillä yrityksen tunnettuus on kasvanut ja myyntiosasto on saanut kuumia yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta kaupankäyntiä varten.

Mitkä ovat siis edustamasi yrityksesi ja tuotteidesi tarinat, ja onko ne aikataulutettu kerrottaviksi eteenpäin eri kanavissa tarvittavilla työkaluilla?

Näistä lähtökuopista vuotta 2019 eteenpäin.


Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.
Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2