H&V blogi

Podcast osaksi viestintä- ja markkinointisuunnitelmaa



Kanavia ja sisällöntuotantotapoja on syntynyt kuin sieniä sateella, hyvä niin. Entisestään korostuu se, millaisen kokonaistavoitteen asettaa itselleen ja/tai organisaatiolle, kun alkaa toteuttamaan suunnitelmallista viestinnän ja markkinoinnin operatiivisen tason tekemistä. Tietenkin siitä näkökulmasta, että myös myynti saadaan synkronoitua kokonaisuuteen.

Yksi varteenotettava väline työkalupakissa on podcast. Meillä ihmisillähän on erilaisia kykyjä vastaanottaa viestintää. Osalle kirjoitettu viesti menee heti perille lukemalla, osalle visuaalisuus avaa asiat paremmin, ja sitten on myös niitä, jotka nappaavat asioiden ytimet kuuntelemalla. Viestintää on hyvä miettiä isossa kuvassa myös tästä näkökulmasta.

Podcast antaa mahdollisuuksia, mutta sisältää myös sudenkuoppia, ellei niiden tuotantoja ole myös hieman tarkemmin mietitty. Luonnollisesti itse sisältö ratkaisee tässäkin formaatissa. Ei ole oikeita tai vääriä pituuksia. Jos sisältö on kiinnostavaa, niin tallennetta voi kuunnella vaikka kuinka pitkään – ajasta ja paikasta riippumatta. Toisaalta kannattaa aina miettiä myös tiivistämistä – case by case, niin kuin on nykyään tapana sanoa.

Podcastin tekniseen laatuun on hyvä kiinnittää huomiota. Tämä on osa-alue, jossa usein rima alitetaan ja huolella. Äänitasojen heittelyt ja sekavat taustaäänet vievät helposti fokuksen täysin muualle kuin itse sisällölliseen asiaan. Musiikin ja ääniefektien avulla voi elävöittää ja jaksottaa kuuntelukokemusta kokonaisuutena, kunhan äänitasojen kanssa osataan olla ns. kartalla. Samalla on hyvä miettiä, millaiselta brändin pitäisi kuulostaa, sekin on asiakkaan aistittavissa. Julkaisukanavat on myös hyvä miettiä etukäteen, sillä niillä voidaan myös ohjailla viestinnän kokonaisliikennettä. Summattuna podcast on hyvä yksittäinen työkalu isossa pakissa, kunhan sisällöllinen tekemisen kokonaiskuva on ensin hallussa.

Olemme olleet mukana tuottamassa podcastejä asiakkaillemme kokonaisviestinnän ja markkinoinnin tueksi. Kun haluat lisää sparrausta asian tiimoilta, ota yhteyttä!


H&V DigiEnsin Podcast on tehokas keino markkinointiviestinnällisen podcastin rakentamiseen avaimet käteen -ratkaisuna. Podcast on osa H&V DigiEnsin -palvelukokonaisuutta. Suosittelemme Podcast-palvelua tukemaan H&V DigiEnsin Sisältö ja H&V DigiEnsin Fullbound -sisältökokonaisuuksia.
Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2