H&V blogi

Monikanavaisuuden Wake Up Call!



Maailma muuttuu, viestintä sekä markkinointi integroituvat entistä tehokkaammin myyntiin. Me kutsumme sitä oman, ostetun sekä ansaitun median hallinnaksi. Aiemmin hommaa pidettiin lähinnä jopa hömppänä, etenkin myyntijohdossa. Tuloksia kun saatiin aikaiseksi vain perussetillä – kylmäsoitto, tapaaminen ja kauppa. Millään muulla ei käytännössä ollutkaan väliä.

Nyt kun on siirrytty monikanavaiseen maailmaan, lähes päivittäin saa lukea eri lähteistä trendikkäimmistä tavoista ”liidata” omaa bisnestä. Samalla on huvittavaa huomata kielen luova eläminen, jonka myötä liiketoiminnan, oman osaamisen ja kaiken tekemisen oikeanlainen sanoitus korostuu vallitsevassa hetkessä entisestään. Otetaan yksinkertaisena esimerkkinä vaikka Inbound-markkinointi. Kun termin selventää itselleen, voi samalla huomata, että mm. viihdeteollisuus on tehnyt Inbound-markkinointia koko olemassaolonsa ajan.

Monikanavaisessa tekemisessä innovatiivisuus ja luovuus ovat nousseet kärjiksi yritysten iskulauseissa. Toisaalta samaan aikaan kritisoidaan, että kun luovuutta on vihdoin saatu taloon, niin mitään konkreettista ei kuitenkaan lopulta oikein tapahdu – kovasti on kuitenkin ”kreattu”. Samaan hengenvetoon halutaan saada kasaan se voittava tiimi ja taloon hyvää pöhinää. Sitähän voi sitten hehkua ulospäin mm. somessa. Voittavaan tiimiin tarvitaan jämptejä aikataulussa pysyviä talous- sekä projekti-ihmisiä ja ei niin aikataulussa pysyviä innovatiivisia sekä luovia tekijöitä. Tämän orkesterin yhteensovittamisessa ja johtamisessa syntyykin omat haasteensa. Talouspuolella kun helposti ihmetellään, että miksi osa firman väestä saa ”kreata” päivät pitkät. Luovalla puolella taas valitetaan, että tässä firmassa ei saa tehdä sitten yhtään mitään, kun kaikki ideat ammutaan alas tiukkaan talouteen vedoten. Tarvittavat lisäluvut syntyvät kuitenkin usein innovatiivisista ja luovista ratkaisuista. Monikanavaisessa maailmassa menestyvän orkesterin johtamisessa tarvitaankin entistä enemmän laajaa pelisilmää, jotta luovuus ja järjestelmällinen tekeminen saadaan balansoitua.

Sisällön luonti, optista harhaako?

Meiltä kysytään usein, että mistä saamme sisältöä ja siihen päälle ansaittua medianäkyvyyttä. Vastaus on yksinkertainen - jos siis haluat edistää konkreetista liiketoimintaasi. Sisältö syntyy yrityksestäsi ja sen edustamista tuotteista. Mutta itse tuottamisen kokonaisuus vaatii luovuutta, uskallusta, rohkeutta sekä samalla suunnitelmallista ja järjestelmällistä tekemistä. Ansaitun median osalta alkaa varmasti tapahtua, kun kokonaispaletti saadaan taustalle kuntoon. Usein johdon sokea piste löytyykin siitä, että ajatellaan asian olevan helppo ja yksinkertainen. Muuttuvassa maailmassa oletetaan olemassa olevan henkilöstön osaavan ja ratkaisevan eteen tulevat uudet monikanavaisen markkinointiviestinnän haasteet. Ulkopuolista apua ei haluta tai tarvita. Säästetään ja tehdään siis itse.

Markkinalla on jo tarjolla konkreettisia toimintamalleja sekä työkaluja eri osa-alueiden hallintaan viestinnän, markkinoinnin sekä myynnin yhdistämisen osalta. On konsultteja, jotka kertovat lähinnä teorioita. Onneksi on myös niitä, jotka ovat olleet rakentamassa ideasta ilmiöitä sekä luoneet monikanavaisella viestinnällä ja markkinoinnilla menestystarinoita. Usein näitä tekijöitä yhdistää intohimo ja palo monikanavaiseen viestintään sekä markkinointiin.

Onkin selvää, että parhaisiin tuloksiin pääsee pitkäjänteisellä strategisen sekä operatiivisen tason tekemisellä. Suunnitelmallisen oman, ostetun sekä ansaitun median hallinnan myötä yrityksen ja sen edustamien tuotteiden uskottavuus sekä tunnettuus kasvaa markkinalla. Ympärillä olevat brändit rakentuvat, vahvistuvat ja myynti lisääntyy. 

Syntyy siis pöhinää!


Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi H&V MyMedia -palvelun avulla. Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme luomaan yrityksellesi tehokkaan markkinointiviestinnän kokonaisuuden!

Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Metsänneidonkuja 12, 02130 Espoo

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2