H&V blogi

Kannattaako medianäkyvyyttä tavoitella?



Onko medianäkyvyys myynnin kannalta turhaa? Eikö se kuitenkin ole kustannustehokkain tapa hankkia tunnettuutta? Miksi viestintästrategiaan pitäisi panostaa 5–10 kertaa enemmän euroja ja aikaa, kuin mikä tuntuu järkevältä? Uusimmassa videoblogissa ravistelemme yleisiä käsityksiä lehdistöviestinnästä erityisesti pienen b2b-yrityksen näkökulmasta.

Tätä kuulet harvoin viestintätoimistolta: uusasiakashankinta lehdistönäkyvyydellä on waste of money. Medianäkyvyydellä saadaan ehkä piikki kävijöitä websivuille, mutta ne eivät konvertoidu kaupoiksi. Pahimmillaan vaikutus liiketoimintaan voi olla jopa negatiivinen: paljon kokeilijoita, joista tulee kuluja, mutta koska yleisellä näkyvyydellä saadut kokeilijat eivät ole oikeaa ostavaa kohderyhmää, niistä ei synny pitkällä aikavälillä kassavirtaa.

Katso lisää keskustelua aiheesta videoblogista:


Miksi medianäkyvyyttä kannattaa hankkia, ja miten?

Otsikon kysymykseen voi vasta lyhyesti: suunnitelmallisella medianäkyvyydellä uskottavuus nousee ja myyntikonversio paranee. Medianäkyvyys voi myös olla strateginen etu liiketoiminnalle. Esimerkiksi yllä videolla mainittu Tesla rakensi itsestään globaalisti maailman arvokkaimman autotehtaan lähinnä medianäkyvyydellä.

Miksi sitten samaan aikaan voidaan sanoa, että asiakashankinnassa medianäkyvyys ei auta? Avainsana on suunnitelmallisuus. Etenkin yksittäinen mediatempaus epäselvällä sisällöllä ei toimi. Ilman suunnitelmallisuutta perusasiat eivät ole kunnossa: ketä puhutellaan, millä viestillä, missä mediassa ja miksi?

Medianäkyvyyden kaupallinen merkitys on tunnettuudessa ja sen tuomassa uskottavuudessa. Jos myyjän ei tarvitse käyttää aikaa sen kertomiseen, että olemme olemassa ja meillä on tällainen tuote, vaan aloitetaan siitä, että asiakas sanoo, että kerro lisää tästä teidän tuotteesta, josta luimme jo lehdestä, ollaan hyvin erilaisessa, paljon lähempänä kauppaa olevassa, myyntilanteessa. Kaupan klousaaminen on siis paljon helpompaa ja myyjän aikaa käytetään tehokkaammin.

Yksi myyjä vaikuttaa yhdellä hetkellä vain yhteen asiakkaaseen, kun taas yksi lehtijuttu tavoittaa heitä parhaimmillaan tuhansia. Myynnin numeropelissä tällä on suuri merkitys. Verrattuna ostettuun mediatilaan tällä ansaitulla mediatilalla on myös etunsa sen suuren uskottavuuden vuoksi: toimittaja on omalla työllään varmentanut sisällön. Siksi on myös perusteltua väittää, että ansaittu medianäkyvyys on kustannustehokkain tapa rakentaa tunnettuutta.

Panosta strategiaan 5–10 kertaa enemmän, kuin mikä ensikatsomalta näyttää järkevältä!

Medianäkyvyyden rakentaminen ei kuitenkaan ole läpihuutojuttu. Ensin täytyy tarkasti miettiä oma kokonaisuus: mitä yrityksemme tekee ja kenelle? Tämän jälkeen täytyy ymmärtää, mitä yrityksellämme on sellaista, joka kiinnostaa mediaa. Vasta tämän jälkeen päästään suunnitelmalliseen medianäkyvyyteen: mitä sellaista mediaa kiinnostavaa meillä on, josta saatavalla medianäkyvyydellä on relevanssia liiketoiminnallamme? Nämä ovat niitä aiheita, joille on suunnitelmallisesti rakennettava medianäkyvyyttä.

Hyvä konkreettinen esimerkki medianäkyvyyden rakentamasta tunnettuudesta on eräs asiakkaamme. Heidän verkkosivulleen tultiin Googlen kautta aiemmin yleisellä toimialaan liittyvällä hakusanalla, parin vuoden suunnitelmallisen medianäkyvyyden rakentamisen jälkeen heidän tuotteensa nimellä. Tunnettuuden kautta, asiakkaat etsivät jo tuotetta, ei toimialalta yleistä ratkaisua.

Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että alkuvaiheen suunnitteluun, ammattitermein sanottuna viestintästrategian rakentamiseen, kannattaa varata noin 5–10 kertaa enemmän aikaa ja euroja kuin mitä maalaisjärjellä ajateltuna tuntuu järkevältä.

Kolme muuta hyvää syytä panostaa medianäkyvyyteen (kuin myynti)

Näkyvyyden ja uskottavuuden vaikutus tuntuu muuallakin kuin myynnissä. Rekrytointi on helpompaa ja parhaita asiantuntijoita houkutellaan tehokkaammin tunnettuna alan toimijana kuin nimettömänä.

Rahoitusneuvotteluihinkin on parempi mennä ylilyöntiasemassa tuntemattomiin kilpailijoihin nähden, vahvan tunnettuuden siivillä. Pelkästään jo rahoittajien kanssa tapaamisen järjestäminen on helpompaa tunnetulle yritykselle.

Kolmas hyvä syy suunnitelmallisen medianäkyvyyden puolesta puhumassa on hieman paradoksaalisesti ennakoimaton medianäkyvyys. Jos mediassa aukeaa mahdollisuus saada oma tarina esille yllättäen, saadaan siitä potentiaali irti vain, jos ollaan ennalta valmiina. Eli omat perusviestit ja medianäkyvyyden tavoitteet ovat selvät.

Kysy lisää asiantuntijaltamme:
Marita Larmia
Puh. 040 747 7034
marita.larmia@harkonsalovesa.fi


H&V Maine / Mediasuhteet

H&V Maine Mediasuhteet on joustava, asiakaskohtaiseen tarpeeseen rakentuva toimintamalli, jolla autamme sinua suunnitelmallisesti rakentamaan ja ylläpitämään mediasuhteita. Aloitamme yhteistyön laatimalla suunnitelman ja jatkamalla yhteisesti sovitulla aikataululla mediasuhteiden rakentamista. Asiantuntijamme vastaa käytännön työstä, kuten vaikkapa lehdistötiedotteiden kirjoittamisesta ja jakelusta sekä haastattelujen sopimisesta median toiveiden mukaan. Yhdistämme mediatyöhön myös digitaalisen sisällöntuotannon eli toimitamme jokaisesta mediaoperaatiosta sisältöä sovitusti myös sosiaalisen median kanaviinne.

Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää, miksi ja miten sinun organisaatiosi kannattaa rakentaa ansaittua medianäkyvyyttä.


Tulossa huhtikuussa 2018!

MyMedia Haltuun -seminaari
Tule kuulemaan, miten konkreettisesti lisäät myyntiä yhdistämällä oman, ostetun ja ansaitun median monikanavaisesti!

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Mikko Sillanpää
Toimitusjohtaja
050 - 331 5279
mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi
Mikko on kokenut viestintäkonsultti. Antiikin kulttuurihistoria ja retoriikan teoria yhdessä yli 20-vuotisen markkinoinnin ja viestinnän kokemuksen kanssa antaa erinomaisen pohjan tutkia, analysoida ja ratkaista käytännön tasolla viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Mikon motto on: "Viam aut inveniam aut faciam!"

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Metsänneidonkuja 12, 02130 Espoo

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

FI2757804120038267

OKOYFIHH

0997022-2